Duitse rechtbank: Tesla-advertentie voor Autopilot is misleidend

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De advertenties van Tesla voor de Autopilot suggereren onterecht dat de auto zonder tussenkomst van de bestuurder kan rijden, aldus de Duitse rechtbank. (Foto: Shutterstock)

De term ‘Autopilot in reclame van Tesla is misleidend voor de rijhulpfunctie waarbij de auto zelf stuurt. Dat heeft de Duitse mededingingsrechtbank van München vandaag bepaald. De zaak was aanhangig gemaakt door een reclamecodecommissie, die vond dat de Amerikaanse autobouwer ten onrechte claimde dat de auto zonder menselijk ingrijpen kan rijden. “Door het gebruik van de term “Autopilot” en andere formuleringen suggereert de verdachte (Tesla, red) dat zijn voertuigen technisch in staat zijn om volledig autonoom te rijden. Bovendien wordt de indruk gewekt dat autonoom verkeer in de Bondsrepubliek Duitsland op grond van de verkeerswetgeving is toegestaan, hetgeen niet het geval is”, aldus de rechtbank. De uitspraak is overigens niet juridisch bindend, meldt de Rechtbank München in het verslag. Tesla kan nog tegen de uitspraak in beroep gaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Duitse rechtbank: Tesla-advertentie voor Autopilot is misleidend | Automotive Online

Duitse rechtbank: Tesla-advertentie voor Autopilot is misleidend

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De advertenties van Tesla voor de Autopilot suggereren onterecht dat de auto zonder tussenkomst van de bestuurder kan rijden, aldus de Duitse rechtbank. (Foto: Shutterstock)

De term ‘Autopilot in reclame van Tesla is misleidend voor de rijhulpfunctie waarbij de auto zelf stuurt. Dat heeft de Duitse mededingingsrechtbank van München vandaag bepaald. De zaak was aanhangig gemaakt door een reclamecodecommissie, die vond dat de Amerikaanse autobouwer ten onrechte claimde dat de auto zonder menselijk ingrijpen kan rijden. “Door het gebruik van de term “Autopilot” en andere formuleringen suggereert de verdachte (Tesla, red) dat zijn voertuigen technisch in staat zijn om volledig autonoom te rijden. Bovendien wordt de indruk gewekt dat autonoom verkeer in de Bondsrepubliek Duitsland op grond van de verkeerswetgeving is toegestaan, hetgeen niet het geval is”, aldus de rechtbank. De uitspraak is overigens niet juridisch bindend, meldt de Rechtbank München in het verslag. Tesla kan nog tegen de uitspraak in beroep gaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.