Fusiebesprekingen PSA en FCA twee keer afgebroken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De fusie werd eind vorig jaar bekendgemaakt. (Foto: Shutterstock)

De fusie tussen PSA en FCA kwam tot stand ruim een jaar nadat de eerste gesprekken plaatsvonden. De besprekingen werden twee keer afgebroken. Dat staat in het prospectus dat Stellantis – de nieuwe naam voor de organisatie – vrijdag heeft gepubliceerd. De gesprekken begonnen in het derde kwartaal van 2018, eind 2019 werd het fusiebedrijf gepresenteerd.

De eerste keer dat de besprekingen werden stopgezet was toen Renault en FCA hun fusieplannen bekendmaakten. FCA trok niet veel later zijn fusievoorstel in hervatte de gesprekken met PSA. Drie maanden later werden de gesprekken stilgelegd omdat FCA niet kon leven met het PSA-voorstel. 

Tijdens de IAA van Frankfurt (september 2019) spraken topmannen Mike Manley en Carlos Tavares over het beëindigen van de fusiebesprekingen. Om ze vervolgens een maand later weer te hervatten. Dat gebeurde in eerste instantie door de begeleidende adviseurs Messier Maris & Associés (PSA) en Goldman Sachs (FCA). Tijdens deze gesprekken werd besloten tot de uitkering van ‘superdividenden’ voor de fusie in werking zou treden. Eind oktober werd het memorandum of understanding getekend. In het prospectus schrijven de bedrijven dat er impact van de coronacrisis kan zijn, maar de eerder gepresenteerde plannen worden vooralsnog doorgezet. 

Lees hier het hele prospectus (634 pagina’s).  

Vorige week maakte de Europese Commissie bekend dat het onderzoek naar de fusie vertraging op heeft gelopen omdat de fabrikanten nog niet alle benodigde documenten hadden aangeleverd. De EC onderzoekt of Stellantis niet een te dominante speler op de bestelwagenmarkt wordt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Fusiebesprekingen PSA en FCA twee keer afgebroken | Automotive Online

Fusiebesprekingen PSA en FCA twee keer afgebroken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De fusie werd eind vorig jaar bekendgemaakt. (Foto: Shutterstock)

De fusie tussen PSA en FCA kwam tot stand ruim een jaar nadat de eerste gesprekken plaatsvonden. De besprekingen werden twee keer afgebroken. Dat staat in het prospectus dat Stellantis – de nieuwe naam voor de organisatie – vrijdag heeft gepubliceerd. De gesprekken begonnen in het derde kwartaal van 2018, eind 2019 werd het fusiebedrijf gepresenteerd.

De eerste keer dat de besprekingen werden stopgezet was toen Renault en FCA hun fusieplannen bekendmaakten. FCA trok niet veel later zijn fusievoorstel in hervatte de gesprekken met PSA. Drie maanden later werden de gesprekken stilgelegd omdat FCA niet kon leven met het PSA-voorstel. 

Tijdens de IAA van Frankfurt (september 2019) spraken topmannen Mike Manley en Carlos Tavares over het beëindigen van de fusiebesprekingen. Om ze vervolgens een maand later weer te hervatten. Dat gebeurde in eerste instantie door de begeleidende adviseurs Messier Maris & Associés (PSA) en Goldman Sachs (FCA). Tijdens deze gesprekken werd besloten tot de uitkering van ‘superdividenden’ voor de fusie in werking zou treden. Eind oktober werd het memorandum of understanding getekend. In het prospectus schrijven de bedrijven dat er impact van de coronacrisis kan zijn, maar de eerder gepresenteerde plannen worden vooralsnog doorgezet. 

Lees hier het hele prospectus (634 pagina’s).  

Vorige week maakte de Europese Commissie bekend dat het onderzoek naar de fusie vertraging op heeft gelopen omdat de fabrikanten nog niet alle benodigde documenten hadden aangeleverd. De EC onderzoekt of Stellantis niet een te dominante speler op de bestelwagenmarkt wordt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.