Analist: Europa haalt China in als grootste (PH)EV-markt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Dankzij plug-ins neemt de EU een voorsprong. (Foto: Shutterstock)

Er zijn in West-Europa dit jaar meer EV’s en plug-ins verkocht dan in China. Dat meldt auto-analist Matthias Schmidt in zijn European Electric Car Report. Hij baseert zich daarbij op cijfers van de Europese en Chinese autofabrikantenorganisaties. 

In West-Europa (EU+VK+EFTA-landen) werden opgeteld iets meer dan een half miljoen EV’s en plug-ins verkocht, een paar duizend meer dan in China. China was jarenlang veruit de grootste markt voor geëlektrificeerde auto’s in de wereld.

Wel werden er in China meer volledige elektrische auto’s verkocht (378 duizend tegen 269 duizend in Europa) maar de analist verwacht dat Europa nog een inhaalslag zal maken dankzij de verkoopstart van de Volkswagen ID.3 en de EV-subsidieregelingen die in enkele grote landen van kracht zijn. In China worden deze subsidies juist afgebouwd. 

Acea meldde dat de Europese verkoop van (PH)EV’s in het eerste kwartaal verdubbelde.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Analist: Europa haalt China in als grootste (PH)EV-markt | Automotive Online

Analist: Europa haalt China in als grootste (PH)EV-markt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Dankzij plug-ins neemt de EU een voorsprong. (Foto: Shutterstock)

Er zijn in West-Europa dit jaar meer EV’s en plug-ins verkocht dan in China. Dat meldt auto-analist Matthias Schmidt in zijn European Electric Car Report. Hij baseert zich daarbij op cijfers van de Europese en Chinese autofabrikantenorganisaties. 

In West-Europa (EU+VK+EFTA-landen) werden opgeteld iets meer dan een half miljoen EV’s en plug-ins verkocht, een paar duizend meer dan in China. China was jarenlang veruit de grootste markt voor geëlektrificeerde auto’s in de wereld.

Wel werden er in China meer volledige elektrische auto’s verkocht (378 duizend tegen 269 duizend in Europa) maar de analist verwacht dat Europa nog een inhaalslag zal maken dankzij de verkoopstart van de Volkswagen ID.3 en de EV-subsidieregelingen die in enkele grote landen van kracht zijn. In China worden deze subsidies juist afgebouwd. 

Acea meldde dat de Europese verkoop van (PH)EV’s in het eerste kwartaal verdubbelde.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.