‘Autofabrikanten moeten productiecapaciteit verminderen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Dudenhöffer moet de auto-industrie zich versneld aanpassen aan de omstandigheden. (Foto: Ferdinand Dudenhöffer)

De coronacrisis heeft een aantal verborgen problemen van de auto-industrie blootgelegd waarmee de branche versneld aan de slag moet. Zo stelt de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer, onder andere verbonden aan het Car Center Automotive Research in Duisberg, in de Duitse media. Volgens Dudenhöffer dringt de tijd en moeten autofabrikanten hun productiecapaciteit aanpassen aan de huidige situatie, mede omdat hij verwacht dat het herstel in Europa en in de VS nog lang zou kunnen duren. Dudenhöffer meldde eerder ook al dat de Duitse industrie met een overschot aan auto’s te maken krijgt door een teruglopende vraag.

Volgens Dudenhöffer zijn de resultaten van autofabrikanten over het eerste halfjaar zeer uiteenlopend. Zo zag Toyota de autoverkoop met 29 procent dalen, maar wist de automaker nog 533 euro per verkochte auto te verdienen, terwijl de verkoop bij VW met 28 procent daalde en er per auto een verlies van 415 euro werd gemaakt. Bij BMW werden vergelijkbare cijfers genoteerd (-23%) en per verkochte auto een verlies van 1.100 euro  geleden. Dat is, volgens Dudenhöffer, illustratief voor de aanpassingen die autofabrikanten zoals VW en BMW moeten doen. Ook noemt hij Tesla, dat volgens hem bijna 3.000 euro verdiende op elke verkochte auto en ook nog investeerde in nieuwe fabrieken.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Autofabrikanten moeten productiecapaciteit verminderen’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten moeten productiecapaciteit verminderen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Dudenhöffer moet de auto-industrie zich versneld aanpassen aan de omstandigheden. (Foto: Ferdinand Dudenhöffer)

De coronacrisis heeft een aantal verborgen problemen van de auto-industrie blootgelegd waarmee de branche versneld aan de slag moet. Zo stelt de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer, onder andere verbonden aan het Car Center Automotive Research in Duisberg, in de Duitse media. Volgens Dudenhöffer dringt de tijd en moeten autofabrikanten hun productiecapaciteit aanpassen aan de huidige situatie, mede omdat hij verwacht dat het herstel in Europa en in de VS nog lang zou kunnen duren. Dudenhöffer meldde eerder ook al dat de Duitse industrie met een overschot aan auto’s te maken krijgt door een teruglopende vraag.

Volgens Dudenhöffer zijn de resultaten van autofabrikanten over het eerste halfjaar zeer uiteenlopend. Zo zag Toyota de autoverkoop met 29 procent dalen, maar wist de automaker nog 533 euro per verkochte auto te verdienen, terwijl de verkoop bij VW met 28 procent daalde en er per auto een verlies van 415 euro werd gemaakt. Bij BMW werden vergelijkbare cijfers genoteerd (-23%) en per verkochte auto een verlies van 1.100 euro  geleden. Dat is, volgens Dudenhöffer, illustratief voor de aanpassingen die autofabrikanten zoals VW en BMW moeten doen. Ook noemt hij Tesla, dat volgens hem bijna 3.000 euro verdiende op elke verkochte auto en ook nog investeerde in nieuwe fabrieken.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.