General Motors en Honda gaan platform-alliantie aan
General Motors en Honda gaan in de komende jaren nauw samenwerken bij de ontwikkeling van platforms, zowel voor de bouw van elektrische auto’s als voor modellen met een verbrandingsmotor. Om dat te realiseren zijn ze een strategische alliantie aangegaan voor de Amerikaanse markt. Dat melden beide bedrijven. GM verkoopt rond de 3,5 miljoen auto’s per jaar in Noord-Amerika en Honda een kleine twee miljoen. In Europa verkoopt Honda jaarlijks ruim honderdduizend auto’s en GM enkele duizenden.
Eerder dit jaar kondigden de bedrijven al aan samen te werken bij de ontwikkeling van twee elektrische auto’s en de ontwikkeling van waterstoftechnologie.
Voordelen
In het persbericht stellen beide bedrijven door samen te werken enorme kostenvoordelen te kunnen realiseren bij het ontwikkelen van nieuwe platforms en modellen.
“Deze alliantie helpt beide fabrikanten om de ontwikkelingen met betrekking tot nieuwe en duurzame mobiliteit te versnellen”, zegt GM-president Mark Reuss. “GM en Honda hebben al bewezen goed samen te kunnen werken. Door deze samenwerking uit te breiden kunnen grote synergie voordelen worden gerealiseerd.”
Eerder al kondigden onder meer Ford en Volkswagen en Toyota en BYD aan samen te gaan werken bij onder meer de productie van EV’s.