Tesla gaat concurrentie aan met middenklasse auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Tesla-fabriek.
(Foto: Shutterstock)

Tesla werkt hard aan een betaalbaar model om de competitie aan te kunnen met auto’s die rijden op een verbrandingsmotor. Binnen 3 jaar moet er een nieuwe model op de markt komen met een prijskaartje van 25 duizend dollar (21 duizend euro). Momenteel ligt de prijs van een Model 3 rond de 50 duizend euro. Dat maakte topman Elon Musk dinsdag bekend op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

De autofabrikant heeft het voornemen om de productiekosten van de batterijcellen te halveren, doormiddel van nieuwe productietechnieken. Ook wil Tesla de winning van lithium, een grondstof voor batterijen, in eigen beheer nemen. In de nieuwe gigafabriek in Berlijn gaat het bedrijf batterijcellen produceren, terwijl het bedrijf samenwerkt in de Verenigde Staten met Panasonic. In Sjanghai is er een samenwerking met LG en CATL. Volgens Musk is de productie van batterijcellen essentieel om de kosten te kunnen verlagen.

Prestaties

Naast lagere productiekosten moeten de batterijcellen ook betere prestaties leveren. Volgens Musk levert het toekomstige batterijenpakket zes keer meer vermogen en neemt het bereik met 16 procent toe. “We moeten eerst de kosten van het batterijenpakket omlaag brengen om een betaalbare auto te krijgen.”

Hoewel 2020 voor Tesla het volgens Musk moeilijkste jaar ooit is (zo duikelde Tesla in juli uit de top 10 van Europese verkopen voor elektrische auto’s), verwacht hij wel dat het bedrijf dit jaar gaat groeien.

Big Brother Award

Over de prestaties op het gebied van privacy is niet iedereen te spreken: het Duitse instituut Digitalcourage riep Tesla dit jaar uit als winnaar van de jaarlijks Big Brother Award in de categorie mobiliteit. Volgens het juryrapport overtreedt Tesla op grote schaal de privacy van bestuurders van hun elektrische auto’s.

Jurylid Thilo Weichert noemt de auto’s van Tesla een bewakingsinstallatie op vier wielen. “Naast camera’s aan de buitenkant, is er zelfs een camera gericht op de inzittenden”, blijkt uit het jurycommentaar. Volgens de critici verzamelt de autofabrikant alle data in en om de auto. Hierbij gaat het om informatie uit de navigatiesystemen en om korte video-opnames die gemaakt worden door de camera’s aan de buitenkant van de auto. Eerder dit jaar adviseerde de European Data Protection Board, de Europese privacywaakhond, een data-delete-knop voor dataregulering in connected vehicles. Lees meer in dit artikel over een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens naar dataregulering van autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Tesla gaat concurrentie aan met middenklasse auto’s | Automotive Online

Tesla gaat concurrentie aan met middenklasse auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Tesla-fabriek.
(Foto: Shutterstock)

Tesla werkt hard aan een betaalbaar model om de competitie aan te kunnen met auto’s die rijden op een verbrandingsmotor. Binnen 3 jaar moet er een nieuwe model op de markt komen met een prijskaartje van 25 duizend dollar (21 duizend euro). Momenteel ligt de prijs van een Model 3 rond de 50 duizend euro. Dat maakte topman Elon Musk dinsdag bekend op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

De autofabrikant heeft het voornemen om de productiekosten van de batterijcellen te halveren, doormiddel van nieuwe productietechnieken. Ook wil Tesla de winning van lithium, een grondstof voor batterijen, in eigen beheer nemen. In de nieuwe gigafabriek in Berlijn gaat het bedrijf batterijcellen produceren, terwijl het bedrijf samenwerkt in de Verenigde Staten met Panasonic. In Sjanghai is er een samenwerking met LG en CATL. Volgens Musk is de productie van batterijcellen essentieel om de kosten te kunnen verlagen.

Prestaties

Naast lagere productiekosten moeten de batterijcellen ook betere prestaties leveren. Volgens Musk levert het toekomstige batterijenpakket zes keer meer vermogen en neemt het bereik met 16 procent toe. “We moeten eerst de kosten van het batterijenpakket omlaag brengen om een betaalbare auto te krijgen.”

Hoewel 2020 voor Tesla het volgens Musk moeilijkste jaar ooit is (zo duikelde Tesla in juli uit de top 10 van Europese verkopen voor elektrische auto’s), verwacht hij wel dat het bedrijf dit jaar gaat groeien.

Big Brother Award

Over de prestaties op het gebied van privacy is niet iedereen te spreken: het Duitse instituut Digitalcourage riep Tesla dit jaar uit als winnaar van de jaarlijks Big Brother Award in de categorie mobiliteit. Volgens het juryrapport overtreedt Tesla op grote schaal de privacy van bestuurders van hun elektrische auto’s.

Jurylid Thilo Weichert noemt de auto’s van Tesla een bewakingsinstallatie op vier wielen. “Naast camera’s aan de buitenkant, is er zelfs een camera gericht op de inzittenden”, blijkt uit het jurycommentaar. Volgens de critici verzamelt de autofabrikant alle data in en om de auto. Hierbij gaat het om informatie uit de navigatiesystemen en om korte video-opnames die gemaakt worden door de camera’s aan de buitenkant van de auto. Eerder dit jaar adviseerde de European Data Protection Board, de Europese privacywaakhond, een data-delete-knop voor dataregulering in connected vehicles. Lees meer in dit artikel over een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens naar dataregulering van autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.