Hyundai Nederland roept 8.000 Kona’s terug wegens brandgevaar (update)

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Hyundai plaatst een recall van circa 51 duizend auto’s van het model Kona in Europa, Noord-Amerika en China. In Nederland gaat het om 7.819 elektrische auto’s die worden teruggeroepen vanwege brandgevaar bij de batterijcellen. Dat bevestigt woordvoerder Anne Lobbes van importeur Hyundai Nederland aan Automotive.

In Europa zou het gaan om ruim 37 duizend auto’s. Sinds 2019 zijn er wereldwijd minstens 16 elektrische auto’s van het Zuid-Koreaanse merk in brand gevlogen. LG Chem, dat de batterijen levert voor de Hyundai Kona, stelt echter dat de kortsluiting en de daaropvolgende brand niet ontstaat door de batterijen. 

Bij de recall wordt een software-update aan de auto’s toegevoegd en volgt een controle van de batterijcellen. Het vervangen van de batterijcellen kan de autofabrikant in totaal 522 miljoen dollar (442 miljoen euro) kosten. De recall is een tegenvaller voor Hyundai dat enorm investeert in EV’s.

Update 15-10-2020 13.30 uur:

De recall betreft in Nederland 7.819 auto met een 39 kW-batterijpakket en een 64 kWh-batterijpakket die tussen 29 september 2017 en 20 maart 2020 zijn gebouwd. Volgens Anne Lobbes, woordvoerder van Hyundai Nederland, kwamen de defecten aan het licht dankzij informatie verstrekt door de leverancier. “Een defect in de lithium-ion-batterij kan op termijn leiden tot een kans op brand”, geeft Lobbes aan. Volgens Hyundai Nederland zijn er tot nog toe geen ongevallen geweest in Nederland.

Eigenaren van een Hyundai Kona die onder de recall valt worden halverwege november geïnformeerd met een brief. De elektrische auto krijgt vervolgens een update van de software van het batterijmanagement in de garage. Volgens Lobbes kan het in een klein aantal gevallen nodig zijn om een onderdeel in de Lithium-ion-batterij te vervangen. Hieraan worden geen kosten verbonden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Hyundai Nederland roept 8.000 Kona’s terug wegens brandgevaar (update) | Automotive Online

Hyundai Nederland roept 8.000 Kona’s terug wegens brandgevaar (update)

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Hyundai plaatst een recall van circa 51 duizend auto’s van het model Kona in Europa, Noord-Amerika en China. In Nederland gaat het om 7.819 elektrische auto’s die worden teruggeroepen vanwege brandgevaar bij de batterijcellen. Dat bevestigt woordvoerder Anne Lobbes van importeur Hyundai Nederland aan Automotive.

In Europa zou het gaan om ruim 37 duizend auto’s. Sinds 2019 zijn er wereldwijd minstens 16 elektrische auto’s van het Zuid-Koreaanse merk in brand gevlogen. LG Chem, dat de batterijen levert voor de Hyundai Kona, stelt echter dat de kortsluiting en de daaropvolgende brand niet ontstaat door de batterijen. 

Bij de recall wordt een software-update aan de auto’s toegevoegd en volgt een controle van de batterijcellen. Het vervangen van de batterijcellen kan de autofabrikant in totaal 522 miljoen dollar (442 miljoen euro) kosten. De recall is een tegenvaller voor Hyundai dat enorm investeert in EV’s.

Update 15-10-2020 13.30 uur:

De recall betreft in Nederland 7.819 auto met een 39 kW-batterijpakket en een 64 kWh-batterijpakket die tussen 29 september 2017 en 20 maart 2020 zijn gebouwd. Volgens Anne Lobbes, woordvoerder van Hyundai Nederland, kwamen de defecten aan het licht dankzij informatie verstrekt door de leverancier. “Een defect in de lithium-ion-batterij kan op termijn leiden tot een kans op brand”, geeft Lobbes aan. Volgens Hyundai Nederland zijn er tot nog toe geen ongevallen geweest in Nederland.

Eigenaren van een Hyundai Kona die onder de recall valt worden halverwege november geïnformeerd met een brief. De elektrische auto krijgt vervolgens een update van de software van het batterijmanagement in de garage. Volgens Lobbes kan het in een klein aantal gevallen nodig zijn om een onderdeel in de Lithium-ion-batterij te vervangen. Hieraan worden geen kosten verbonden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.