Acea: Laadinfrastructuur blijft achter bij groei elektrische auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese laadinfrastructuur blijft achter bij de groei van elektrische auto’s. Dat stelt autofabrikantenvereniging Acea naar aanleiding van de studie Making the transition to zero-emission mobility.

In de afgelopen 3 jaar is de verkoop van elektrische auto’s met 110 procent gegroeid naar ruim 458 duizend auto’s. Het aantal laadpunten groeide met 58 procent naar circa 200 duizend. Volgens Acea toont dit aan dat de investeringen in de Europese laadinfrastructuur niet op gelijke voet staat met de toename aan elektrische auto’s. Ook het aantal snellaadpunten blijft met 28.586 achter in vergelijking met het aantal reguliere laadpunten (171.239 stuks). Volgens een schatting van de Europese Commissie zijn er in 2030 2,8 miljoen laadpunten nodig om te voldoen aan de vraag.

Gevaarlijk

Acea pleitte al eerder voor een snelle verbetering van de laadinfrastructuur, maar volgens de brancheorganisatie wordt de situatie steeds penibeler. Doordat in slechts een beperkt aantal landen de infrastructuur redelijk op orde is, ontstaat er ook scheefgroei in de verkoop van elektische auto’s tussen de Europese landen. Ruim 75 procent van de laadpunten bevindt zich in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Hierin is Nederland koploper, met 50.824 laadpunten; Cyprus heeft 38 laadpunten. Download het rapport in de Automotive Kennisbank.

Eric-Mark Huitema, directeur-generaal Acea, noemt de achterblijvende laadinfrastructuur zeer gevaarlijk. “De verkoopt van elektrische auto’s stagneert als er niet genoeg laadvoorzieningen zijn.” De koepelorganisatie pleit daarom voor het versneld uitvoeren van de Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. “Met de hogere klimaatambities van de EU is er de urgentie om de laadinfrastructuur te verbeteren”, aldus Huitema.

Verkoopaantallen

Het achterblijven van het aantal laadpalen is ook terug te zien in het aantal verkochte EV’s en PHEV’s dat vorig jaar werd verkocht. Zo zijn er in Estland slechts 97 elektrische auto’s verkocht (0,3% marktaandeel) tot 108.629 in Duitsland (3% marktaandeel). Een EV-marktaandeel van meer dan 3% is iets dat exclusief is voor West-Europese landen. Dankzij de subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s zijn er in Nederland 66.801 auto’s verkocht, waardoor het marktaandeel in de nieuwverkoop op 15 procent ligt. De subsidiepot was dan ook razendsnel leeg.

Top 5 Hoogste EV-verkoop in de EU:

  Aantal Ma in %
Duitsland 108.629 3
Verenigd Koninkrijk   72.766 3,1
Nederland 66.801 15
Frankrijk 61.356 2,8
Zweden 40.404 11,3

 

Top 5 Laagste EV-verkoop in de EU:

  Aantal Ma in %
Estland 97 0,3
Letland 102 0,5
Litouwen 162 0,4
Bulgarije 237 0,6
Slowakije 367 0,4

Bron: Acea, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Acea: Laadinfrastructuur blijft achter bij groei elektrische auto’s | Automotive Online

Acea: Laadinfrastructuur blijft achter bij groei elektrische auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese laadinfrastructuur blijft achter bij de groei van elektrische auto’s. Dat stelt autofabrikantenvereniging Acea naar aanleiding van de studie Making the transition to zero-emission mobility.

In de afgelopen 3 jaar is de verkoop van elektrische auto’s met 110 procent gegroeid naar ruim 458 duizend auto’s. Het aantal laadpunten groeide met 58 procent naar circa 200 duizend. Volgens Acea toont dit aan dat de investeringen in de Europese laadinfrastructuur niet op gelijke voet staat met de toename aan elektrische auto’s. Ook het aantal snellaadpunten blijft met 28.586 achter in vergelijking met het aantal reguliere laadpunten (171.239 stuks). Volgens een schatting van de Europese Commissie zijn er in 2030 2,8 miljoen laadpunten nodig om te voldoen aan de vraag.

Gevaarlijk

Acea pleitte al eerder voor een snelle verbetering van de laadinfrastructuur, maar volgens de brancheorganisatie wordt de situatie steeds penibeler. Doordat in slechts een beperkt aantal landen de infrastructuur redelijk op orde is, ontstaat er ook scheefgroei in de verkoop van elektische auto’s tussen de Europese landen. Ruim 75 procent van de laadpunten bevindt zich in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Hierin is Nederland koploper, met 50.824 laadpunten; Cyprus heeft 38 laadpunten. Download het rapport in de Automotive Kennisbank.

Eric-Mark Huitema, directeur-generaal Acea, noemt de achterblijvende laadinfrastructuur zeer gevaarlijk. “De verkoopt van elektrische auto’s stagneert als er niet genoeg laadvoorzieningen zijn.” De koepelorganisatie pleit daarom voor het versneld uitvoeren van de Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. “Met de hogere klimaatambities van de EU is er de urgentie om de laadinfrastructuur te verbeteren”, aldus Huitema.

Verkoopaantallen

Het achterblijven van het aantal laadpalen is ook terug te zien in het aantal verkochte EV’s en PHEV’s dat vorig jaar werd verkocht. Zo zijn er in Estland slechts 97 elektrische auto’s verkocht (0,3% marktaandeel) tot 108.629 in Duitsland (3% marktaandeel). Een EV-marktaandeel van meer dan 3% is iets dat exclusief is voor West-Europese landen. Dankzij de subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s zijn er in Nederland 66.801 auto’s verkocht, waardoor het marktaandeel in de nieuwverkoop op 15 procent ligt. De subsidiepot was dan ook razendsnel leeg.

Top 5 Hoogste EV-verkoop in de EU:

  Aantal Ma in %
Duitsland 108.629 3
Verenigd Koninkrijk   72.766 3,1
Nederland 66.801 15
Frankrijk 61.356 2,8
Zweden 40.404 11,3

 

Top 5 Laagste EV-verkoop in de EU:

  Aantal Ma in %
Estland 97 0,3
Letland 102 0,5
Litouwen 162 0,4
Bulgarije 237 0,6
Slowakije 367 0,4

Bron: Acea, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.