‘Daimler krimpt door opkomst elektrische auto’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Hoeveel banen elektrificering kost, meldt het bedrijf niet. (Foto: Shutterstock)

Volgens Daimler-topman Ola Kallenius is het bedrijf over vijf jaar kleiner dan het nu is. Dat meldde hij op een event van Reuters. Door de opkomst van elektrische auto’s zijn er minder mensen nodig om auto’s te bouwen, stelt hij. Eerder dit jaar kondigde Daimler al een forse reorganisatie aan. Hoe veel Daimler krimpt, vertelde Kallenius niet. Wel dat de besparingen onder meer gebruikt worden voor investeringen in batterijtechnologie en IT-capaciteit. 

Daimler wil zichzelf nadrukkelijk als luxemerk profileren. En daar hoort duurzaamheid bij, vertelt Kallenius. “Luxe vertaalt zich niet langer alleen in materiële zaken, maar juist ook in duurzaamheid”, tekent Automotive News op uit de mond van de topman. Daarbij zal het idee van premium en luxe opnieuw uitgewerkt moeten worden voor elektrische en autonome auto’s. 

iPhone

Onderdeel van het toekomstige verdienmodel zijn de verkoop van services. In 2024 introduceert Daimler zijn nieuwe besturingssysteem. Het bedrijf heeft daarbij het iPhone-model voor ogen, waarbij de bezitter steeds functionaliteiten en services kan bijkopen. Daardoor moet er een vaste stroom van inkomsten ontstaan. 

De grootste investeringen zullen volgens Kallenius normaal gesproken gedaan worden in China, wat door Daimler als belangrijkste groeimarkt gezien wordt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Daimler krimpt door opkomst elektrische auto’ | Automotive Online

‘Daimler krimpt door opkomst elektrische auto’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Hoeveel banen elektrificering kost, meldt het bedrijf niet. (Foto: Shutterstock)

Volgens Daimler-topman Ola Kallenius is het bedrijf over vijf jaar kleiner dan het nu is. Dat meldde hij op een event van Reuters. Door de opkomst van elektrische auto’s zijn er minder mensen nodig om auto’s te bouwen, stelt hij. Eerder dit jaar kondigde Daimler al een forse reorganisatie aan. Hoe veel Daimler krimpt, vertelde Kallenius niet. Wel dat de besparingen onder meer gebruikt worden voor investeringen in batterijtechnologie en IT-capaciteit. 

Daimler wil zichzelf nadrukkelijk als luxemerk profileren. En daar hoort duurzaamheid bij, vertelt Kallenius. “Luxe vertaalt zich niet langer alleen in materiële zaken, maar juist ook in duurzaamheid”, tekent Automotive News op uit de mond van de topman. Daarbij zal het idee van premium en luxe opnieuw uitgewerkt moeten worden voor elektrische en autonome auto’s. 

iPhone

Onderdeel van het toekomstige verdienmodel zijn de verkoop van services. In 2024 introduceert Daimler zijn nieuwe besturingssysteem. Het bedrijf heeft daarbij het iPhone-model voor ogen, waarbij de bezitter steeds functionaliteiten en services kan bijkopen. Daardoor moet er een vaste stroom van inkomsten ontstaan. 

De grootste investeringen zullen volgens Kallenius normaal gesproken gedaan worden in China, wat door Daimler als belangrijkste groeimarkt gezien wordt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.