Transport & Enviroment: schaf subsidies voor plug-ins af

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Geen subsidie meer op plug-ins, zo vindt Transport & Enviroment. (Foto: Transport & Enviroment)

Lobbyorganisatie Transport & Enviroment vindt dat subsidies en fiscale voordelen op plug-ins moet worden afgeschaft. Dat meldt de organisatie vandaag. Op basis van eigen tests concludeert T&E dat plug-ins vaak niet zo zuinig zijn als de fabrieksopgaaf doet vermoeden. 

“Plug-in hybriden zijn nep elektrische auto’s, gebouwd voor laboratoriumtests en belastingvoordelen, niet om echt in te rijden”, aldus Julia Poliscanova, directeur schone voertuigen bij T&E. “De meeste plug-ins zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende motoren en kunnen vaak niet snel opladen.” 

Volgens onderzoek van T&E stoten plug-ins zoals de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander 28 tot 29 procent meer CO2 uit dan waarmee autofabrikanten adverteren. Ook kunnen twee van de drie geteste auto’s (de BMW X5 en Volvo XC60) bijvoorbeeld niet snel opladen. Tevens zou volgens T&E blijken dat plug-ins veel vaker moet worden opgeladen dan een elektrische auto. In Nederland geldt al geen bijtellingvoordeel voor plug-ins meer. In het verleden was ook in ons land veel ophef over de Mistubishi Outlander, die gekscherend ‘Metsubsidie Foutlander‘ werd genoemd omdat hij wel in aanmerking kwam voor subsidie terwijl in de praktijk het verbruik relatief hoog lag. Dit was vooral te wijten aan het gebruik: er werd maar in 30 procent van de tijd elektrisch mee gereden.

De oproep van T&E zal niet bij iedereen in goede aarde vallen: zo pleiten in Nederland de brancheverenigingen juist voor een terugkeer van de subsidie op hybrides. In veel andere landen, zoals in Duitsland, is er al een subsidie op semi-elektrische auto’s. Bram Schot (voormalig ceo van Audi) en Tex Gunning (ceo Leaseplan) vertelden eerder aan Automotive juist dat de subsidie alleen voor EV’s zou moeten gelden, om te voorkomen dat de autobranche moet investeren in volledig elektrische auto’s om de milieunorm te halen, terwijl de aanschaf van zo’n BEV te weinig wordt gestimuleerd.

Eerder meldde de organisatie dat meer dan de helft van de autofabrikanten die actief zijn in Europa, voldoen aan de Europese CO2-emissie normen. 

Real-PHEV-CO2-emissions-final.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • B.M. Hijkoop

    Weer zo’n organisatie die zo nodig de publiciteit moet zoeken om zijn waarschijnlijk discutabele onderzoeksresultaten onder de aandacht wil krijgen. Ik heb hele positieve ervaringen met de PIH en is ook heel zuinig. Dus Julia Poliscanova terug in je mand, als je niet goed weet waar je het over hebt.

Transport & Enviroment: schaf subsidies voor plug-ins af | Automotive Online

Transport & Enviroment: schaf subsidies voor plug-ins af

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Geen subsidie meer op plug-ins, zo vindt Transport & Enviroment. (Foto: Transport & Enviroment)

Lobbyorganisatie Transport & Enviroment vindt dat subsidies en fiscale voordelen op plug-ins moet worden afgeschaft. Dat meldt de organisatie vandaag. Op basis van eigen tests concludeert T&E dat plug-ins vaak niet zo zuinig zijn als de fabrieksopgaaf doet vermoeden. 

“Plug-in hybriden zijn nep elektrische auto’s, gebouwd voor laboratoriumtests en belastingvoordelen, niet om echt in te rijden”, aldus Julia Poliscanova, directeur schone voertuigen bij T&E. “De meeste plug-ins zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende motoren en kunnen vaak niet snel opladen.” 

Volgens onderzoek van T&E stoten plug-ins zoals de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander 28 tot 29 procent meer CO2 uit dan waarmee autofabrikanten adverteren. Ook kunnen twee van de drie geteste auto’s (de BMW X5 en Volvo XC60) bijvoorbeeld niet snel opladen. Tevens zou volgens T&E blijken dat plug-ins veel vaker moet worden opgeladen dan een elektrische auto. In Nederland geldt al geen bijtellingvoordeel voor plug-ins meer. In het verleden was ook in ons land veel ophef over de Mistubishi Outlander, die gekscherend ‘Metsubsidie Foutlander‘ werd genoemd omdat hij wel in aanmerking kwam voor subsidie terwijl in de praktijk het verbruik relatief hoog lag. Dit was vooral te wijten aan het gebruik: er werd maar in 30 procent van de tijd elektrisch mee gereden.

De oproep van T&E zal niet bij iedereen in goede aarde vallen: zo pleiten in Nederland de brancheverenigingen juist voor een terugkeer van de subsidie op hybrides. In veel andere landen, zoals in Duitsland, is er al een subsidie op semi-elektrische auto’s. Bram Schot (voormalig ceo van Audi) en Tex Gunning (ceo Leaseplan) vertelden eerder aan Automotive juist dat de subsidie alleen voor EV’s zou moeten gelden, om te voorkomen dat de autobranche moet investeren in volledig elektrische auto’s om de milieunorm te halen, terwijl de aanschaf van zo’n BEV te weinig wordt gestimuleerd.

Eerder meldde de organisatie dat meer dan de helft van de autofabrikanten die actief zijn in Europa, voldoen aan de Europese CO2-emissie normen. 

Real-PHEV-CO2-emissions-final.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • B.M. Hijkoop

    Weer zo’n organisatie die zo nodig de publiciteit moet zoeken om zijn waarschijnlijk discutabele onderzoeksresultaten onder de aandacht wil krijgen. Ik heb hele positieve ervaringen met de PIH en is ook heel zuinig. Dus Julia Poliscanova terug in je mand, als je niet goed weet waar je het over hebt.