Duitse rechter stuurt patentzaak Nokia en Daimler naar Europees Hof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De rechtbank van Düsseldorf heeft de rechtszaak tussen Nokia en Daimler doorverwezen naar het Europese Hof. Daardoor is het eerdere vonnis ‘bevroren’. Dat meldt de rechtbank. Volgens de rechtbank moet het Europese Hof uitsluitsel geven of, en zo ja, onder welke omstandigheden de houder van een ‘essentieel octrooi’ misbruik maakt van zijn dominante positie.

De zaak draait om het gebruik van mobiele technologie van Nokia door Nokia. Een lagere rechtbank in het Duitse Mannheim stelde eerder dat Daimler inbreuk gemaakt heeft op het patentrecht van Nokia. In Duitsland dreigt hierdoor een mogelijk verkoopverbod van Mercedes-Benz. Om een verkoopverbod af te dwingen zou Nokia wel een onderpand van 7 miljard euro moeten verstrekken. Dat bedrag is onderpand voor de eventuele schade die door Daimler wordt geleden als een hogere rechter zou beslissen dat het verkoopverbod niet rechtsgeldig zou zijn geweest. De inbreukprocedure bij de Rechtbank Düsseldorf is nu geschorst waardoor een mogelijk verkoopverbod ook van de baan is.

Essentieel

Tegelijkertijd bemoeit ook de Europese Commissie zich met de zaak. De EC stelt dat het patent van Nokia zo essentieel voor de ontwikkeling van auto’s is, dat er regelgeving moet komen over op welke manier een autofabrikant dit patent mag gebruiken. Reuters meldt op basis van interne EU-documenten dat de Europese Commissie een systeem wil opzetten waarmee kan worden nagegaan hoe essentieel bepaalde patenten zijn voor een technologiestandaard. Mededingingscommissaris Margrethe Verstager en Thierry Breton van de Digital-commissie stellen dat het gebruik van patenten noodzakelijk is voor de automakers, en dat er een werkbaar en controleerbaar licentiemodel moet worden opgetuigd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Duitse rechter stuurt patentzaak Nokia en Daimler naar Europees Hof | Automotive Online

Duitse rechter stuurt patentzaak Nokia en Daimler naar Europees Hof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De rechtbank van Düsseldorf heeft de rechtszaak tussen Nokia en Daimler doorverwezen naar het Europese Hof. Daardoor is het eerdere vonnis ‘bevroren’. Dat meldt de rechtbank. Volgens de rechtbank moet het Europese Hof uitsluitsel geven of, en zo ja, onder welke omstandigheden de houder van een ‘essentieel octrooi’ misbruik maakt van zijn dominante positie.

De zaak draait om het gebruik van mobiele technologie van Nokia door Nokia. Een lagere rechtbank in het Duitse Mannheim stelde eerder dat Daimler inbreuk gemaakt heeft op het patentrecht van Nokia. In Duitsland dreigt hierdoor een mogelijk verkoopverbod van Mercedes-Benz. Om een verkoopverbod af te dwingen zou Nokia wel een onderpand van 7 miljard euro moeten verstrekken. Dat bedrag is onderpand voor de eventuele schade die door Daimler wordt geleden als een hogere rechter zou beslissen dat het verkoopverbod niet rechtsgeldig zou zijn geweest. De inbreukprocedure bij de Rechtbank Düsseldorf is nu geschorst waardoor een mogelijk verkoopverbod ook van de baan is.

Essentieel

Tegelijkertijd bemoeit ook de Europese Commissie zich met de zaak. De EC stelt dat het patent van Nokia zo essentieel voor de ontwikkeling van auto’s is, dat er regelgeving moet komen over op welke manier een autofabrikant dit patent mag gebruiken. Reuters meldt op basis van interne EU-documenten dat de Europese Commissie een systeem wil opzetten waarmee kan worden nagegaan hoe essentieel bepaalde patenten zijn voor een technologiestandaard. Mededingingscommissaris Margrethe Verstager en Thierry Breton van de Digital-commissie stellen dat het gebruik van patenten noodzakelijk is voor de automakers, en dat er een werkbaar en controleerbaar licentiemodel moet worden opgetuigd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.