Jato: Renault-Nissan haalt Europese emissienorm dankzij supercredits

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Dankzij de supercredits lijkt de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie dit jaar de Europese uitstootnorm van 95,7 gram CO2 per kilometer te gaan halen. Zonder supercredits blijft de alliantie steken op 105 g/km Co2. Dat blijkt uit een analyse van dataleverancier Jato. Het gebruik van superkredieten helpt autofabrikant PSA aan een gemiddelde C02-uitstoot van 91,9 g/km over de eerste tien maanden. Exclusief de superkredieten komt de gemiddelde CO2-uitstoot 6 gram hoger uit, op 97,9 g/km.

Het overschrijden van de norm komt de autofabrikanten op een flinke boete te staan. Daardoor is er een ware economie ontstaan rond de ‘supercredits’: hierbij kan de ene autofabrikant de ruimte opkomen die een andere fabrikant onder de Europese norm zit. Zo sloot FCA een miljardendeal met Tesla en worden er poolconstructies opgetuigd waaraan fabrikanten kunnen deelnemen die óf ruimte over hebben, of juist credits nodig hebben. Milieuorganisatie Transport&Environment zet zijn vraagtekens bij deze constructie, waarbij de inzet van ‘fake electric cars’ (ofwel hybrides) oneigenlijk wordt beloond.

Na PSA heeft Toyota gemiddeld de laagste uitstoot, gemeten over de eerste tien maanden van dit jaar, met een gemiddelde uitstoot (exclusief superkredieten) van 100,6 g/km. Inclusief superkredieten nadert Toyota de Europese doelstelling. Tata sluit de rij, met een gemiddeld uitstoot van 160 g/km, waarbij het bedrijf inclusief superkredieten nog boven een gemiddelde uitstoot van 145 g/km zit. Eerder bleek dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de auto-industrie dit jaar wel het target nadert.

Gemiddelde CO2-uitstoot van autofabrikanten in de periode januari-oktober 2020:

co2 uitstoot janokt2020 jato2020

Bron: Jato

Het naderen van de deadline voor de Europese doelstelling zorgt voor een versnelling van de elektrificatie, concludeert Jato. Dit geldt zowel voor nul-emissie voertuigen als auto’s die gemiddeld minder dan 50 g/km CO2 uitstoten, zoals plug-ins. Het aantal Europese registraties van auto’s met een lage uitstoot is over de afgelopen tien maanden met 113 procent gegroeid naar 875 duizend voertuigen. Vorig jaar bedroeg dat nog ruim 411 duizend auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Jato: Renault-Nissan haalt Europese emissienorm dankzij supercredits | Automotive Online

Jato: Renault-Nissan haalt Europese emissienorm dankzij supercredits

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Dankzij de supercredits lijkt de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie dit jaar de Europese uitstootnorm van 95,7 gram CO2 per kilometer te gaan halen. Zonder supercredits blijft de alliantie steken op 105 g/km Co2. Dat blijkt uit een analyse van dataleverancier Jato. Het gebruik van superkredieten helpt autofabrikant PSA aan een gemiddelde C02-uitstoot van 91,9 g/km over de eerste tien maanden. Exclusief de superkredieten komt de gemiddelde CO2-uitstoot 6 gram hoger uit, op 97,9 g/km.

Het overschrijden van de norm komt de autofabrikanten op een flinke boete te staan. Daardoor is er een ware economie ontstaan rond de ‘supercredits’: hierbij kan de ene autofabrikant de ruimte opkomen die een andere fabrikant onder de Europese norm zit. Zo sloot FCA een miljardendeal met Tesla en worden er poolconstructies opgetuigd waaraan fabrikanten kunnen deelnemen die óf ruimte over hebben, of juist credits nodig hebben. Milieuorganisatie Transport&Environment zet zijn vraagtekens bij deze constructie, waarbij de inzet van ‘fake electric cars’ (ofwel hybrides) oneigenlijk wordt beloond.

Na PSA heeft Toyota gemiddeld de laagste uitstoot, gemeten over de eerste tien maanden van dit jaar, met een gemiddelde uitstoot (exclusief superkredieten) van 100,6 g/km. Inclusief superkredieten nadert Toyota de Europese doelstelling. Tata sluit de rij, met een gemiddeld uitstoot van 160 g/km, waarbij het bedrijf inclusief superkredieten nog boven een gemiddelde uitstoot van 145 g/km zit. Eerder bleek dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de auto-industrie dit jaar wel het target nadert.

Gemiddelde CO2-uitstoot van autofabrikanten in de periode januari-oktober 2020:

co2 uitstoot janokt2020 jato2020

Bron: Jato

Het naderen van de deadline voor de Europese doelstelling zorgt voor een versnelling van de elektrificatie, concludeert Jato. Dit geldt zowel voor nul-emissie voertuigen als auto’s die gemiddeld minder dan 50 g/km CO2 uitstoten, zoals plug-ins. Het aantal Europese registraties van auto’s met een lage uitstoot is over de afgelopen tien maanden met 113 procent gegroeid naar 875 duizend voertuigen. Vorig jaar bedroeg dat nog ruim 411 duizend auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.