Oeso: Zware elektrische auto heeft fijnstofprobleem

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
EV's produceren fijnstof door het remmen. (Foto: Shutterstock)

Grote en zware elektrische auto’s, zoals suv’s, met accu’s met een actieradius van circa 480 kilometer produceren drie tot acht procent meer fijnstof dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Zo blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso).

Volgens de Oeso gaat het hierbij om uitstoot van deeltjes die ontstaan door de slijtage van remmen, koppelingen, banden en wegdekken. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat PM-emissies (uitstoot van fijnstof) aanzienlijke gevolgen hebben voor de menselijke gezondheid. aldus de organisatie. De emissienormen worden steeds strenger, maar de niet-uitlaatbare PM-emissies zijn grotendeels niet gereguleerd, aldus de Oeso.

Volgens schattingen van de Oeso zal 88 tot 98 procent van de fijnstof in de toekomst niet langer afkomstig van benzine- of dieselmotoren met de Euro 6d-emissienorm, maar van rem- en bandenslijtage. Vooral bij zwaardere EV’s zou tijdens het remmen veel fijnstof vrijkomen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Wilbert Philippo

    “Volgens onderzoek is 88 tot 98 procent van de fijnstof niet langer afkomstig van verbrandingsmotoren, maar van rem- en bandenslijtage van EV’s.”

    en

    “Volgens schattingen van de Oeso is 88 tot 98 procent van de fijnstof niet langer afkomstig van benzine- of dieselmotoren met de Euro 6d-emissienorm, maar van rem- en bandenslijtage. Vooral bij zwaardere EV’s zou tijdens het remmen veel fijnstof vrijkomen.”

    Zijn wel twee heel verschillende conclusies….

  • M.R. Maaskant

    De OESO heeft nog niet van regeneratief remmen en One Pedal Driving gehoord zeker? De slijtage aan de remblokken van EV’s is praktisch nihil, ook bij de zwaardere modellen. Ook de data van leasemaatschappijen laat zien dat die voorspelde hoge bandenslijtage van EV’s heel erg meevalt. Bestuurders die eenmaal gewend zijn aan one pedal driving (dus dat je je rempedaal nagenoeg niet meer gebruikt) willen niet meer anders. Mark Maaskant, (inspireert EV rijders het maximale rendement uit hun auto te halen)

  • B.M. Hijkoop

    Wordt weer tijd dat we de diesel weer gaan stimuleren

Oeso: Zware elektrische auto heeft fijnstofprobleem | Automotive Online

Oeso: Zware elektrische auto heeft fijnstofprobleem

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
EV's produceren fijnstof door het remmen. (Foto: Shutterstock)

Grote en zware elektrische auto’s, zoals suv’s, met accu’s met een actieradius van circa 480 kilometer produceren drie tot acht procent meer fijnstof dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Zo blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso).

Volgens de Oeso gaat het hierbij om uitstoot van deeltjes die ontstaan door de slijtage van remmen, koppelingen, banden en wegdekken. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat PM-emissies (uitstoot van fijnstof) aanzienlijke gevolgen hebben voor de menselijke gezondheid. aldus de organisatie. De emissienormen worden steeds strenger, maar de niet-uitlaatbare PM-emissies zijn grotendeels niet gereguleerd, aldus de Oeso.

Volgens schattingen van de Oeso zal 88 tot 98 procent van de fijnstof in de toekomst niet langer afkomstig van benzine- of dieselmotoren met de Euro 6d-emissienorm, maar van rem- en bandenslijtage. Vooral bij zwaardere EV’s zou tijdens het remmen veel fijnstof vrijkomen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Wilbert Philippo

    “Volgens onderzoek is 88 tot 98 procent van de fijnstof niet langer afkomstig van verbrandingsmotoren, maar van rem- en bandenslijtage van EV’s.”

    en

    “Volgens schattingen van de Oeso is 88 tot 98 procent van de fijnstof niet langer afkomstig van benzine- of dieselmotoren met de Euro 6d-emissienorm, maar van rem- en bandenslijtage. Vooral bij zwaardere EV’s zou tijdens het remmen veel fijnstof vrijkomen.”

    Zijn wel twee heel verschillende conclusies….

  • M.R. Maaskant

    De OESO heeft nog niet van regeneratief remmen en One Pedal Driving gehoord zeker? De slijtage aan de remblokken van EV’s is praktisch nihil, ook bij de zwaardere modellen. Ook de data van leasemaatschappijen laat zien dat die voorspelde hoge bandenslijtage van EV’s heel erg meevalt. Bestuurders die eenmaal gewend zijn aan one pedal driving (dus dat je je rempedaal nagenoeg niet meer gebruikt) willen niet meer anders. Mark Maaskant, (inspireert EV rijders het maximale rendement uit hun auto te halen)

  • B.M. Hijkoop

    Wordt weer tijd dat we de diesel weer gaan stimuleren