Volkswagen voegt Aiways, E.go en LEVC toe aan CO2-pool

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Volkwagen Group heeft de elektrische autobouwers Aiways, E.go en LEVC toegevoegd aan zijn CO2-pool. Dat blijkt uit documenten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd. Volkswagen poolde al met MG

Fabrikanten mogen om te voldoen aan de Europese CO2-normen het overschot aan emissiecredits gebruiken van andere fabrikanten. Zo poolt FCA met Tesla en Ford met Volvo. Het overschrijden van de norm komt de autofabrikanten op een flinke boete te staan (95 euro per gram overschrijding per geregistreerde auto). Daardoor is er een ware economie ontstaan rond de ‘supercredits’: hierbij kan de ene autofabrikant de ruimte opkopen die een andere fabrikant nog heeft binnen zijn CO2-budget.

De toevoeging van E.go aan de pool is opvallend. De fabrikant ging vorig jaar failliet en startte dit jaar door onder de vleugels van een in Nederland gevestigde investeringsmaatschappij. 

Onbekend

Het is nog niet bekend of de fabrikanten vorig jaar aan de emissie-eisen hebben voldaan. Veel merken waren goed op weg, constateerde onder meer Jato. Vorig jaar gold dat fabrikanten alleen hoefden te kijken naar de 95 procent zuinigste voertuigen, dit jaar wordt de hele vloot meegeteld. 

In een reactie aan Automotive News Europa laat Volkswagen weten ondanks de lancering van de eerste elektrische modellen – in Nederland is het merk al ruimschoots marktleider – in 2021 nog net niet te voldoen aan de CO2-eisen. Vanaf 2022 produceert het merk voldoende EV’s, stelt het. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Volkswagen voegt Aiways, E.go en LEVC toe aan CO2-pool | Automotive Online

Volkswagen voegt Aiways, E.go en LEVC toe aan CO2-pool

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Volkwagen Group heeft de elektrische autobouwers Aiways, E.go en LEVC toegevoegd aan zijn CO2-pool. Dat blijkt uit documenten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd. Volkswagen poolde al met MG

Fabrikanten mogen om te voldoen aan de Europese CO2-normen het overschot aan emissiecredits gebruiken van andere fabrikanten. Zo poolt FCA met Tesla en Ford met Volvo. Het overschrijden van de norm komt de autofabrikanten op een flinke boete te staan (95 euro per gram overschrijding per geregistreerde auto). Daardoor is er een ware economie ontstaan rond de ‘supercredits’: hierbij kan de ene autofabrikant de ruimte opkopen die een andere fabrikant nog heeft binnen zijn CO2-budget.

De toevoeging van E.go aan de pool is opvallend. De fabrikant ging vorig jaar failliet en startte dit jaar door onder de vleugels van een in Nederland gevestigde investeringsmaatschappij. 

Onbekend

Het is nog niet bekend of de fabrikanten vorig jaar aan de emissie-eisen hebben voldaan. Veel merken waren goed op weg, constateerde onder meer Jato. Vorig jaar gold dat fabrikanten alleen hoefden te kijken naar de 95 procent zuinigste voertuigen, dit jaar wordt de hele vloot meegeteld. 

In een reactie aan Automotive News Europa laat Volkswagen weten ondanks de lancering van de eerste elektrische modellen – in Nederland is het merk al ruimschoots marktleider – in 2021 nog net niet te voldoen aan de CO2-eisen. Vanaf 2022 produceert het merk voldoende EV’s, stelt het. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.