EU steekt 2,9 miljard euro in ontwikkeling Europese accupakketten

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie gaat akkoord met een investering van 2,9 miljard euro in het zogenoemde European Battery Innovation-project. Het bedrag is bestemd voor de ontwikkeling van accupakketten in Europa, waarmee de Europese auto-industrie een alternatief heeft voor accupakketten uit Aziatische landen. Dat maakt de Europese Commissie bekend.

Twaalf lidstaten van de Europese Unie zijn betrokken bij het project: Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, België en Polen. Zij financieren het project, waarbij is afgesproken dat de deelnemende landen investeerders vinden die het project ondersteunen met 9 miljard euro. Autofabrikanten BMW, de Duitse tak van Tesla en FCA nemen deel aan het project, evenals batterijproducent Northvolt en autofabriek Valmet.

Productieketen

Het project vloeit voort uit de European Battery Alliance, die in 2017 van start ging, waarbij het doel is om een productieketen op te zetten voor de ontwikkeling van batterijcellen en accupakketten in Europa. Dit omvat grondstofwinning, maar ook de recycling van oude accupakketten. In 2025 moeten er, volgens vice-voorzitter Maroš Šefčovič, vice-voorzitter van de Europese Commissie, jaarlijks voldoende accupakketten geproduceerd worden om 6 miljoen elektrische auto’s te voorzien van een accupakket. “Zo’n drie jaar geleden stond de batterij-industrie in de EU nog nauwelijks op de kaart. Dankzij de alliantie zullen onze acties in 2025 leiden tot een industrie die robuust genoeg is om ten minste zes miljoen elektrische auto’s per jaar van energie te voorzien.”

Nederland is niet betrokken bij het project. Het Verenigd Koninkrijk, dat zich met de Brexit heeft afgescheiden van de Europese Unie, investeert de komende jaren 3 miljard euro in de elektrificatie, waarbij de bouw van accupakketten is inbegrepen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

EU steekt 2,9 miljard euro in ontwikkeling Europese accupakketten | Automotive Online

EU steekt 2,9 miljard euro in ontwikkeling Europese accupakketten

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie gaat akkoord met een investering van 2,9 miljard euro in het zogenoemde European Battery Innovation-project. Het bedrag is bestemd voor de ontwikkeling van accupakketten in Europa, waarmee de Europese auto-industrie een alternatief heeft voor accupakketten uit Aziatische landen. Dat maakt de Europese Commissie bekend.

Twaalf lidstaten van de Europese Unie zijn betrokken bij het project: Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, België en Polen. Zij financieren het project, waarbij is afgesproken dat de deelnemende landen investeerders vinden die het project ondersteunen met 9 miljard euro. Autofabrikanten BMW, de Duitse tak van Tesla en FCA nemen deel aan het project, evenals batterijproducent Northvolt en autofabriek Valmet.

Productieketen

Het project vloeit voort uit de European Battery Alliance, die in 2017 van start ging, waarbij het doel is om een productieketen op te zetten voor de ontwikkeling van batterijcellen en accupakketten in Europa. Dit omvat grondstofwinning, maar ook de recycling van oude accupakketten. In 2025 moeten er, volgens vice-voorzitter Maroš Šefčovič, vice-voorzitter van de Europese Commissie, jaarlijks voldoende accupakketten geproduceerd worden om 6 miljoen elektrische auto’s te voorzien van een accupakket. “Zo’n drie jaar geleden stond de batterij-industrie in de EU nog nauwelijks op de kaart. Dankzij de alliantie zullen onze acties in 2025 leiden tot een industrie die robuust genoeg is om ten minste zes miljoen elektrische auto’s per jaar van energie te voorzien.”

Nederland is niet betrokken bij het project. Het Verenigd Koninkrijk, dat zich met de Brexit heeft afgescheiden van de Europese Unie, investeert de komende jaren 3 miljard euro in de elektrificatie, waarbij de bouw van accupakketten is inbegrepen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.