Bandenfabrikant Michelin ziet winst met 1 miljard euro dalen in 2020

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bandenfabrikant Michelin noteerde over 2020 een omzet van 20 miljard euro; een daling van 15 procent ten opzichte van 2019. Dat meldt het bedrijf in het jaarverslag. Door de coronacrisis lag de winst op 625 miljoen euro; in 2019 was dit nog 1,7 miljard euro. Het operationele resultaat (operating income) ging van 2,7 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard in 2020.

Het bedrijf verwacht dat het economisch klimaat door de coronapandemie ook in 2021 erg onzeker blijft, maar verwacht desondanks een stijgende vraag naar banden in de personenautomarkt (tussen 6-10%) en in de truckmarkt (4-8%). Download het jaarverslag in de Automotive Kennisbank.

In de personenautomarkt kwam de vraag naar banden in het vierde kwartaal van 2020 alweer uit op hetzelfde niveau als in 2019; de grootste daling was te zien in het tweede kwartaal (-33%). Uiteindelijk lag het volume 13 procent lager dan in 2019; voor de truckmarkt lag die daling op 7 procent, bij speciale voertuigen op een min van 16 procent. In Europa daalde het totale marktvolume met ruim 20 procent.

michelin jaarcijfers overzicht

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Bandenfabrikant Michelin ziet winst met 1 miljard euro dalen in 2020 | Automotive Online

Bandenfabrikant Michelin ziet winst met 1 miljard euro dalen in 2020

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bandenfabrikant Michelin noteerde over 2020 een omzet van 20 miljard euro; een daling van 15 procent ten opzichte van 2019. Dat meldt het bedrijf in het jaarverslag. Door de coronacrisis lag de winst op 625 miljoen euro; in 2019 was dit nog 1,7 miljard euro. Het operationele resultaat (operating income) ging van 2,7 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard in 2020.

Het bedrijf verwacht dat het economisch klimaat door de coronapandemie ook in 2021 erg onzeker blijft, maar verwacht desondanks een stijgende vraag naar banden in de personenautomarkt (tussen 6-10%) en in de truckmarkt (4-8%). Download het jaarverslag in de Automotive Kennisbank.

In de personenautomarkt kwam de vraag naar banden in het vierde kwartaal van 2020 alweer uit op hetzelfde niveau als in 2019; de grootste daling was te zien in het tweede kwartaal (-33%). Uiteindelijk lag het volume 13 procent lager dan in 2019; voor de truckmarkt lag die daling op 7 procent, bij speciale voertuigen op een min van 16 procent. In Europa daalde het totale marktvolume met ruim 20 procent.

michelin jaarcijfers overzicht

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.