‘Daimler voert deeltijd in vanwege microchiptekort’

chiptekort • De fabrikant weet nog niet wat de werktijdverkorting voor duizenden Duitse werknemers betekent voor de autoproductie in de fabrieken.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De werktijdverkorting in twee Duitse fabrieken van Daimler gaat vrijdag 23 april in en duurt een week. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler laat 18.500 Duitse werknemers van Mercedes-Benz in deeltijd werken vanwege het tekort aan microchips. De maatregel gaat vrijdag 23 april in, duurt een week en betreft de fabrieken in Bremen en Rastatt. Dat meldt Automotive News Europe.

In de fabriek in Bremen werken 12 duizend werknemers. Het is de hoofdproductielocatie voor de Mercedes C-Klasse en de GLC Crossover. Rastatt, dat 6,5 duizend werknemers heeft, is de hoofdproductielocatie voor de compacte auto’s van Mercedes-Benz, zoals de A- en B-klasse en GLA. De fabrikant zegt nog niet te overzien wat de impact van de werktijdverkorting zal zijn voor de autoproductie in de fabrieken. Recent maakte de autofabrikant zijn kwartaalcijfers bekend, die beter waren dan het bedrijf had verwacht. Zo steeg de operationele winst van 617 miljoen euro vorig jaar naar 5,7 miljard in het eerste kwartaal van dit jaar.

Tekort

De auto-industrie kampt al langere tijd met een tekort aan microchips. Ook StellantisToyotaGeneral Motors, Ford, Renault, Honda, Nissan en Volkswagen werden geraakt door het tekort aan chips. Chipleveranciers verschoven hun aandacht naar onder andere de elektronicamarkt, toen diverse autofabrikanten als gevolg van de coronapandemie de fabrieksdeuren sloten. Mede hierdoor is er te weinig productiecapaciteit beschikbaar voor de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Daimler voert deeltijd in vanwege microchiptekort’ | Automotive Online

‘Daimler voert deeltijd in vanwege microchiptekort’

chiptekort • De fabrikant weet nog niet wat de werktijdverkorting voor duizenden Duitse werknemers betekent voor de autoproductie in de fabrieken.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De werktijdverkorting in twee Duitse fabrieken van Daimler gaat vrijdag 23 april in en duurt een week. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler laat 18.500 Duitse werknemers van Mercedes-Benz in deeltijd werken vanwege het tekort aan microchips. De maatregel gaat vrijdag 23 april in, duurt een week en betreft de fabrieken in Bremen en Rastatt. Dat meldt Automotive News Europe.

In de fabriek in Bremen werken 12 duizend werknemers. Het is de hoofdproductielocatie voor de Mercedes C-Klasse en de GLC Crossover. Rastatt, dat 6,5 duizend werknemers heeft, is de hoofdproductielocatie voor de compacte auto’s van Mercedes-Benz, zoals de A- en B-klasse en GLA. De fabrikant zegt nog niet te overzien wat de impact van de werktijdverkorting zal zijn voor de autoproductie in de fabrieken. Recent maakte de autofabrikant zijn kwartaalcijfers bekend, die beter waren dan het bedrijf had verwacht. Zo steeg de operationele winst van 617 miljoen euro vorig jaar naar 5,7 miljard in het eerste kwartaal van dit jaar.

Tekort

De auto-industrie kampt al langere tijd met een tekort aan microchips. Ook StellantisToyotaGeneral Motors, Ford, Renault, Honda, Nissan en Volkswagen werden geraakt door het tekort aan chips. Chipleveranciers verschoven hun aandacht naar onder andere de elektronicamarkt, toen diverse autofabrikanten als gevolg van de coronapandemie de fabrieksdeuren sloten. Mede hierdoor is er te weinig productiecapaciteit beschikbaar voor de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.