Jato: CO2-uitstoot nieuw verkochte auto’s 12% gedaald
De gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s is in 2020 met 12 procent gedaald naar 106,7 g/km. Dit is 11,7 g/km boven de doelstelling voor 2021 van 95 g/km van de Europese Commissie. De daling kan volgens dataleverancier Jato worden toegeschreven aan de stijging in het aantal registraties van elektrische auto’s en plug-in hybrides.
In 2020 steeg het aantal Europese registraties van elektrische auto’s en plug-in hybrides met 7,5 procent naar 1,2 miljoen auto’s. Met dit aantal registraties troefde de EU in het afgelopen jaar China af als het gaat om het grootste aantal nieuw verkochte EV’s. Het aantal registraties van brandstofauto’s in de EU daalde met 61,9 procent naar 8,6 miljoen auto’s.
Milieuorganisatie Transport & Environment noemt 2020 in zijn jaarverslag productief als het gaat om de aanpak van auto’s met een verbrandingsmotor. “De Europese doelstellingen voor de CO2-uitstoot van auto’s hebben autofabrikanten verplicht om te investeren in schone technologie. Dit kwam voornamelijk ten goede in het aanbod van elektrische auto’s en plug-in hybrides, wat leidde tot het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Eind 2020 was de verkoop van EV’s meer dan verdrievoudigd ten opzichte van het jaar daarvoor”, schrijft de milieuorganisatie.
Lage gemiddelde uitstoot
in zes landen lag vorig jaar de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto’s lager dan 100 g/km. Dit zijn Nederland (83,1 g/km), Denemarken (90,1 g/km), Portugal (90,8 g/km), Zweden (93,3 g/km), Frankrijk (97,2 g/km) en Finland (99,6 g/km). Nederland, dat ook hoog scoorde in de EV Readiness Index van leasemaatschappij Leaseplan, en Zweden zijn ook de landen waar het hoogste aantal EV-registraties worden genoteerd. Slowakije (119,2 g/km), Tsjechië (118,8 g/km) en Polen (118,3 g/km) registreerden de hoogste gemiddelde CO2-uitstoot.
Het volume van suv-registraties was goed voor 40 procent van het totaal aantal registraties van personenauto’s. Hierbij daalde de uitstoot van suv’s met 16,2 g/km in het afgelopen jaar, maar produceren zij gemiddeld 18 procent meer CO2 dan een gewone personenauto. Dat is logisch, volgens Felipe Munoz, analist van Jato. “SUV’s zijn meestal zwaarder dan hatchbacks en sedans, waardoor het brandstofverbruik hoger is. Deze modellen worden echter ook meegenomen in de elektrificatie, waardoor zij de komende maanden ongetwijfeld vooruitgang boeken.”