Milieuorganisatie T&E: Elektrificatie autofabrikanten achter op schema

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De elektrificatie van grote autofabrikanten ligt niet op schema, blijkt uit een studie van milieuorganisatie Transport & Environment. (Foto: Shutterstock)

De elektrificatie gaat bij grote autofabrikanten dermate traag, dat het merendeel achter op schema ligt van de Europese Green Deal. In het gunstigste geval bereiken de gezamenlijke autofabrikanten een verkooppercentage van 57 procent in 2030, wat 10 procentpunt onder de doelstelling van de Green Deal is. Alleen de Volkswagen Groep en Volvo liggen volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) op koers voor de elektrificatie. Dat is de conclusie die de milieuorganisatie trekt uit een studie naar de elektrische voortgang van 10 autofabrikanten.

Hoewel er nog geen verkoopverbod op brandstofmotoren van kracht is, wordt er onder andere door Nederland voor een dergelijk verbod gepleit. Uit een onderzoek van PwC bleek onlangs dat een verbod vanaf 2030 haalbaar is.

Stellantis, BMW, Daimler, Toyota en Jaguar Land Rover scoren slecht als het gaat om de totale verkopen van batterij elektrische auto’s, hanteren geen duidelijke industriële strategie en missen een uitfaseringsdoelstelling voor brandstofauto’s. Volgens T&E zijn BMW, Toyota en Daimler te afhankelijk van de verkoop van plug-in hybrides. 

ev readiness index transport and environment2021

(Bron: Transport & Environment)

Volgens Julia Poliscanova, senior director voertuigen en e-mobiliteit van T&E, doen autofabrikanten hun uiterste best om de productie van elektrische auto’s te vergroten, maar leidt dat niet tot het gewenste resultaat. “In werkelijkheid zijn de meesten mijlenver verwijderd van waar ze moeten zijn. Zelf ambitieuze autofabrikanten missen een geschikte strategie”, aldus Poliscanova. Toch twijfelt zij er niet aan dat het in de toekomst mogelijk is fossielvrije en enkel volledig elektrische auto’s te produceren, maar dan moet de EU wel strakkere richtlijnen opstellen. “Beleidsmakers kunnen het niet langer aan de autofabrikanten overlaten om de gewenste doelstelling van een volledige verkoop van elektrische auto’s te realiseren. Doelstellingen moeten geleidelijk scherper gesteld worden. Zodoende moeten autofabrikanten zich niet alleen conformeren aan het uitfaseren van fossiele brandstoffen, maar gaan ze ook een strategie ontwikkelen om die doelstelling op tijd te bereiken.” Het gebruik van e-fuels als tussenstap voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen werd eerder gekraakt door T&E, omdat het de elektrificatie zou ondermijnen.

De uitkomst van het T&O onderzoek is opmerkelijk, omdat alle fabrikanten fors investeren in de elektrificatie. Zo verhoogde Ford onlangs zijn budget voor budget voor elektrificatie, zet BMW vaart achter de elektrificatie terwijl het merk Jaguar van Jaguar Land Rover vanaf 2025 verder gaat als EV-merk.Download het onderzoek van Transport & Environment in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Milieuorganisatie T&E: Elektrificatie autofabrikanten achter op schema | Automotive Online

Milieuorganisatie T&E: Elektrificatie autofabrikanten achter op schema

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De elektrificatie van grote autofabrikanten ligt niet op schema, blijkt uit een studie van milieuorganisatie Transport & Environment. (Foto: Shutterstock)

De elektrificatie gaat bij grote autofabrikanten dermate traag, dat het merendeel achter op schema ligt van de Europese Green Deal. In het gunstigste geval bereiken de gezamenlijke autofabrikanten een verkooppercentage van 57 procent in 2030, wat 10 procentpunt onder de doelstelling van de Green Deal is. Alleen de Volkswagen Groep en Volvo liggen volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) op koers voor de elektrificatie. Dat is de conclusie die de milieuorganisatie trekt uit een studie naar de elektrische voortgang van 10 autofabrikanten.

Hoewel er nog geen verkoopverbod op brandstofmotoren van kracht is, wordt er onder andere door Nederland voor een dergelijk verbod gepleit. Uit een onderzoek van PwC bleek onlangs dat een verbod vanaf 2030 haalbaar is.

Stellantis, BMW, Daimler, Toyota en Jaguar Land Rover scoren slecht als het gaat om de totale verkopen van batterij elektrische auto’s, hanteren geen duidelijke industriële strategie en missen een uitfaseringsdoelstelling voor brandstofauto’s. Volgens T&E zijn BMW, Toyota en Daimler te afhankelijk van de verkoop van plug-in hybrides. 

ev readiness index transport and environment2021

(Bron: Transport & Environment)

Volgens Julia Poliscanova, senior director voertuigen en e-mobiliteit van T&E, doen autofabrikanten hun uiterste best om de productie van elektrische auto’s te vergroten, maar leidt dat niet tot het gewenste resultaat. “In werkelijkheid zijn de meesten mijlenver verwijderd van waar ze moeten zijn. Zelf ambitieuze autofabrikanten missen een geschikte strategie”, aldus Poliscanova. Toch twijfelt zij er niet aan dat het in de toekomst mogelijk is fossielvrije en enkel volledig elektrische auto’s te produceren, maar dan moet de EU wel strakkere richtlijnen opstellen. “Beleidsmakers kunnen het niet langer aan de autofabrikanten overlaten om de gewenste doelstelling van een volledige verkoop van elektrische auto’s te realiseren. Doelstellingen moeten geleidelijk scherper gesteld worden. Zodoende moeten autofabrikanten zich niet alleen conformeren aan het uitfaseren van fossiele brandstoffen, maar gaan ze ook een strategie ontwikkelen om die doelstelling op tijd te bereiken.” Het gebruik van e-fuels als tussenstap voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen werd eerder gekraakt door T&E, omdat het de elektrificatie zou ondermijnen.

De uitkomst van het T&O onderzoek is opmerkelijk, omdat alle fabrikanten fors investeren in de elektrificatie. Zo verhoogde Ford onlangs zijn budget voor budget voor elektrificatie, zet BMW vaart achter de elektrificatie terwijl het merk Jaguar van Jaguar Land Rover vanaf 2025 verder gaat als EV-merk.Download het onderzoek van Transport & Environment in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.