Stellantis investeert dertig miljard euro in elektrificering

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De fabriek in Ellesmere Port (VK) wordt een van de EV-fabrieken van Stellantis. (Foto: Stellantis)

Stellantis investeert de komende jaren dertig miljard euro in de elektrificering van zijn auto’s. Van Opel worden vanaf 2028 uitsluitend elektrische varianten verkocht. In Europa moet in 2030 zeventig procent van de verkoop hybride of elektrisch zijn, in de VS veertig procent. Dat heeft de fabrikant gisteren bekend gemaakt. De investering is in lijn met de miljardeninvesteringen van andere fabrikanten zoals Volkswagen.

Voor de accu’s in de elektrische auto’s heeft Stellantis plannen om vijf gigafabrieken in Europa en Noord-Amerika te bouwen. De Europese fabrieken komen in ieder geval in Frankrijk, Duitsland en Italië. 

De fabriek in Ellesmere Port (VK) is de eerste fabriek van Stellantis waar uitsluitend nog EV’s van de band moeten rollen. Het concern kondigde aan 110 miljoen euro te investeren om de fabriek klaar te maken voor de productie van EV’s. 

EV-platforms

Eerder al meldde Stellantis vier EV-platforms te bouwen waarop alle veertien merken hun elektrische auto’s gaan bouwen. Het concern meldt dat de BEV-modellen een range krijgen van 500-800 kilometer en 32 kilometer per minuut moeten kunnen bijladen. Ter vergelijk: Volvo meldde vorige week te verwachten dat een actieradius van 1.000 kilometer in 2025 haalbaar moet zijn.

China

Stellantis meldde ook dat Opel de Chinese automarkt zal betreden, meer wel alleen met EV’s. Ook blaast Opel, net als Renault eerder met de ‘5’, een iconisch model nieuwe leven in als EV: de Manta keert terug bij het concern.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stellantis investeert dertig miljard euro in elektrificering | Automotive Online

Stellantis investeert dertig miljard euro in elektrificering

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De fabriek in Ellesmere Port (VK) wordt een van de EV-fabrieken van Stellantis. (Foto: Stellantis)

Stellantis investeert de komende jaren dertig miljard euro in de elektrificering van zijn auto’s. Van Opel worden vanaf 2028 uitsluitend elektrische varianten verkocht. In Europa moet in 2030 zeventig procent van de verkoop hybride of elektrisch zijn, in de VS veertig procent. Dat heeft de fabrikant gisteren bekend gemaakt. De investering is in lijn met de miljardeninvesteringen van andere fabrikanten zoals Volkswagen.

Voor de accu’s in de elektrische auto’s heeft Stellantis plannen om vijf gigafabrieken in Europa en Noord-Amerika te bouwen. De Europese fabrieken komen in ieder geval in Frankrijk, Duitsland en Italië. 

De fabriek in Ellesmere Port (VK) is de eerste fabriek van Stellantis waar uitsluitend nog EV’s van de band moeten rollen. Het concern kondigde aan 110 miljoen euro te investeren om de fabriek klaar te maken voor de productie van EV’s. 

EV-platforms

Eerder al meldde Stellantis vier EV-platforms te bouwen waarop alle veertien merken hun elektrische auto’s gaan bouwen. Het concern meldt dat de BEV-modellen een range krijgen van 500-800 kilometer en 32 kilometer per minuut moeten kunnen bijladen. Ter vergelijk: Volvo meldde vorige week te verwachten dat een actieradius van 1.000 kilometer in 2025 haalbaar moet zijn.

China

Stellantis meldde ook dat Opel de Chinese automarkt zal betreden, meer wel alleen met EV’s. Ook blaast Opel, net als Renault eerder met de ‘5’, een iconisch model nieuwe leven in als EV: de Manta keert terug bij het concern.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.