Nettowinst Hyundai vervijfvoudigd in tweede kwartaal
De Koreaanse autofabrikant Hyundai heeft in het tweede kwartaal een nettowinst gerealiseerd van 1,9 biljoen won (1,4 miljard euro), een stijging van 425 procent. Dat meldt de fabrikant vandaag.
De verkoop van het merk steeg met 46,5 procent naar 1,03 miljoen voertuigen. Daarvan werden er 200 duizend verkocht in Zuid-Korea. De omzet steeg met 39 procent naar 30,3 biljoen won. Vooral de verkoop van luxe- en Genesismodellen en minder ruimte verkoopondersteuning, zorgde voor groei van de operationele winst (+219 procent).
De stijging van de nettowinst komt grotendeels voort uit de afname van de impact van de coronacrisis.
Het concern is hoopvol over de financiële performance voor de rest van 2022, al zijn er wel zorgen over onder meer nieuwe coronarestricties en stijgende grondstofprijzen. Het bedrijf denkt dat de negatieve gevolgen van het chiptekort in de tweede helft van het jaar verminderen.
Verder meldt het concern in de toekomst zich meer te richten op de verkoop van premiummodellen. Eerder al werd bekend dat Genesis naar de Europese markt terugkeert.