‘Stellantis wil Duitse Opel-fabrieken afstoten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De fabriek in Eisenach. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Stellantis is van plan twee van zijn Duitse Opel-fabrieken te verkopen. Daarna zouden er nog wel Stellantis-producten gebouwd blijven worden. De fabrikant is daarover in gesprek met de bonden. Dat bevestigt een woordvoerder van Stellantis aan persbureau Reuters.

“Door de organisatie flexibeler in te richten kan er op termijn meer werkgelegenheid worden gegarandeerd”, zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Het gaat om de fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach. Hoe een eventuele samenwerking eruit moet komen te zien, wordt niet gemeld.

Logistieke situatie

Bij de overname van Opel door PSA is afgesproken dat er tot 2025 geen banen verloren gaan.

Eisenach is door Stellantis voor drie maanden gesloten als gevolg van het tekort aan microchips. Opel heeft de medewerkers op tijdelijk verlof gestuurd. De vakbonden zijn nu bezorgd dat het tijdelijke verlof wordt verlengd en uiteindelijk overgaat in een definitieve sluiting van de fabriek.

De productie van de Opel Grandland is verplaatst van Eisenach naar de fabriek in Sochaux. Stellantis houdt vol dat de productie in 2022 wordt hervat, “mits de logistieke situatie dat toelaat”. 

Stellantis bouwt dit jaar naar verwachting 1,4 miljoen minder auto’s als gevolg van het chiptekort.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Stellantis wil Duitse Opel-fabrieken afstoten’ | Automotive Online

‘Stellantis wil Duitse Opel-fabrieken afstoten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De fabriek in Eisenach. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Stellantis is van plan twee van zijn Duitse Opel-fabrieken te verkopen. Daarna zouden er nog wel Stellantis-producten gebouwd blijven worden. De fabrikant is daarover in gesprek met de bonden. Dat bevestigt een woordvoerder van Stellantis aan persbureau Reuters.

“Door de organisatie flexibeler in te richten kan er op termijn meer werkgelegenheid worden gegarandeerd”, zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Het gaat om de fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach. Hoe een eventuele samenwerking eruit moet komen te zien, wordt niet gemeld.

Logistieke situatie

Bij de overname van Opel door PSA is afgesproken dat er tot 2025 geen banen verloren gaan.

Eisenach is door Stellantis voor drie maanden gesloten als gevolg van het tekort aan microchips. Opel heeft de medewerkers op tijdelijk verlof gestuurd. De vakbonden zijn nu bezorgd dat het tijdelijke verlof wordt verlengd en uiteindelijk overgaat in een definitieve sluiting van de fabriek.

De productie van de Opel Grandland is verplaatst van Eisenach naar de fabriek in Sochaux. Stellantis houdt vol dat de productie in 2022 wordt hervat, “mits de logistieke situatie dat toelaat”. 

Stellantis bouwt dit jaar naar verwachting 1,4 miljoen minder auto’s als gevolg van het chiptekort.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.