‘Opel betaalt miljoenenboete in dieselfraudezaak’

Emissiefraude • De autofabrikant meldt wel te betalen, maar niet schuldig te zijn aan het gebruik van manipulatiesoftware in dieselauto’s.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Opel betaalt met de boete verdere rechtsvervolging af. (Foto: Opel)

Autofabrikant Opel heeft een boete van 64,8 miljoen euro betaald in een sjoemeldieselzaak. Verdere rechtsvervolging is daarmee van tafel. Dat meldt Automobilwoche. In diverse modellen van Opel, gebouwd tussen 2013 en 2016, werd een groot verschil geconstateerd tussen de fijnstofuitstoot in de praktijk en de officiële opgaaf bij de KBA (de Duitse RDW).

Volgens de autofabrikant betekent de betaling van de boete niet dat het bedrijf erkent dat het een strafbaar feit heeft gepleegd. “Er is geen sprake geweest van het plaatsen van illegale software”, zegt een woordvoerder tegen het Duitse vakblad. Het bedrijf houdt vol dat er geen regels werden overtreden. 

Recall

Met de schikking komt een eind aan een procesgang die in 2018 leidde tot een terugroepactie van circa 100 duizend dieselauto’s. De recall werd toen opgelegd door de KBA en werd aangevochten door de autofabrikant.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Opel betaalt miljoenenboete in dieselfraudezaak’ | Automotive Online

‘Opel betaalt miljoenenboete in dieselfraudezaak’

Emissiefraude • De autofabrikant meldt wel te betalen, maar niet schuldig te zijn aan het gebruik van manipulatiesoftware in dieselauto’s.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Opel betaalt met de boete verdere rechtsvervolging af. (Foto: Opel)

Autofabrikant Opel heeft een boete van 64,8 miljoen euro betaald in een sjoemeldieselzaak. Verdere rechtsvervolging is daarmee van tafel. Dat meldt Automobilwoche. In diverse modellen van Opel, gebouwd tussen 2013 en 2016, werd een groot verschil geconstateerd tussen de fijnstofuitstoot in de praktijk en de officiële opgaaf bij de KBA (de Duitse RDW).

Volgens de autofabrikant betekent de betaling van de boete niet dat het bedrijf erkent dat het een strafbaar feit heeft gepleegd. “Er is geen sprake geweest van het plaatsen van illegale software”, zegt een woordvoerder tegen het Duitse vakblad. Het bedrijf houdt vol dat er geen regels werden overtreden. 

Recall

Met de schikking komt een eind aan een procesgang die in 2018 leidde tot een terugroepactie van circa 100 duizend dieselauto’s. De recall werd toen opgelegd door de KBA en werd aangevochten door de autofabrikant.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.