‘Gent in beeld voor mega-batterijenfabriek Volvo’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Gent is in beeld voor de bouw van Volvo's Europese gigafabriek voor de productie batterijen. (Foto: Shutterstock)

Volvo Car Group overweegt Gent als locatie voor zijn gigafabriek voor de productie van batterijen in Europa. Dat zegt Geert Bruyneel, senior vicepresident manufacturing bij Volvo Cars, tegen het Belgische tijdschrift Knack. De van oorsprong Zweedse autofabrikant wil de gigafabriek openen in 2026. Voor de productie van accucellen werkt het bedrijf samen met batterijfabrikant Nortvolt.

3 duizend mensen

De gigafabriek biedt naar verwachting werk aan circa 3 duizend mensen. De nieuwe batterijcellen gaan gebruikt worden in de opvolger van het elektrische model XC60 van Volvo. De autofabrikant heeft het voornemen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen.

Naast Gent, waar de autofabrikant al een productiefabriek heeft, zijn ook locaties in Zweden in beeld als plek waar de gigafabriek gebouw kan worden. De fabriek moet jaarlijks batterijen gaan leveren voor 300 duizend tot 400 duizend personenauto’s.

Diverse autofabrikanten investeren in Europese locaties voor de productie van componenten van elektrische auto’s, mede om minder afhankelijk te worden van externe leveranciers dan wel andere regio’s. Opel meldde gisteren de fabriek in het Britse Halewood om te turnen tot EV-componentenfabriek, tot grote teleurstelling van de werknemersraad van de Opel-fabriek in Keulen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Gent in beeld voor mega-batterijenfabriek Volvo’ | Automotive Online

‘Gent in beeld voor mega-batterijenfabriek Volvo’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Gent is in beeld voor de bouw van Volvo's Europese gigafabriek voor de productie batterijen. (Foto: Shutterstock)

Volvo Car Group overweegt Gent als locatie voor zijn gigafabriek voor de productie van batterijen in Europa. Dat zegt Geert Bruyneel, senior vicepresident manufacturing bij Volvo Cars, tegen het Belgische tijdschrift Knack. De van oorsprong Zweedse autofabrikant wil de gigafabriek openen in 2026. Voor de productie van accucellen werkt het bedrijf samen met batterijfabrikant Nortvolt.

3 duizend mensen

De gigafabriek biedt naar verwachting werk aan circa 3 duizend mensen. De nieuwe batterijcellen gaan gebruikt worden in de opvolger van het elektrische model XC60 van Volvo. De autofabrikant heeft het voornemen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen.

Naast Gent, waar de autofabrikant al een productiefabriek heeft, zijn ook locaties in Zweden in beeld als plek waar de gigafabriek gebouw kan worden. De fabriek moet jaarlijks batterijen gaan leveren voor 300 duizend tot 400 duizend personenauto’s.

Diverse autofabrikanten investeren in Europese locaties voor de productie van componenten van elektrische auto’s, mede om minder afhankelijk te worden van externe leveranciers dan wel andere regio’s. Opel meldde gisteren de fabriek in het Britse Halewood om te turnen tot EV-componentenfabriek, tot grote teleurstelling van de werknemersraad van de Opel-fabriek in Keulen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.