‘Stellantis-ceo Tavares: gedwongen elektrificatie leidt tot banenverlies’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Teveel druk om nieuwe modellen te introduceren leidt tot kwaliteitsproblemen, stelt Carlos Tavares (foto: Shutterstock)

Carlos Tavares, ceo van Stellantis, voorspelt grote problemen door de grote druk die overheden op autofabrikanten leggen om over te schakelen op emissievrije auto’s. Tavares vreest verlies aan banen, maar ook kwaliteitsproblemen, omdat de snelle ontwikkeling fabrikanten niet genoeg tijd geeft om hun auto’s volledig te testen. Volgens de topman van onder meer Peugeot, Citroën, Opel en Fiat hebben alle fabrikanten moeite om de hogere kosten van het bouwen van EV’s te dragen. Dit vertelde Carlos Tavares gisteren aan persbureau Reuters.

Anderhalf maal zo duur

“Er is besloten om de auto-industrie elektrificatie op te leggen”, vertelde hij op een door Reuters georganiseerde conferentie. “Dat brengt voor ons als fabrikanten 50 procent extra kosten met zich mee, ten opzichte van een conventioneel voertuig. Die kosten kunnen wij op geen enkele manier doorberekenen aan de eindverbruiker. De meeste mensen zouden een auto dan niet meer kunnen betalen. We moeten dus ofwel hogere prijzen vragen en minder auto’s verkopen, ofwel lagere winstmarges accepteren. Beide opties leiden tot bezuinigingen.” Dat kan bijvoorbeeld door fabrieken te sluiten of medewerkers te ontslaan. 

Kwaliteitsproblemen

De gedwongen snelle elektrificatie leidt ook tot kwaliteitsproblemen. “Autofabrikanten hebben tijd nodig om te testen en ervoor te zorgen dat nieuwe technologie betrouwbaar werkt”, zei Tavares op de conferentieLees hier: wegens brandgevaar adviseert Opel Ampera-bezitters om de auto niet ’s nachts op te laden.

Volgens Greenpeace is Stellantis een achterblijver, waar het gaat om het uitfaseren van de verbrandingsmotor.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Stellantis-ceo Tavares: gedwongen elektrificatie leidt tot banenverlies’ | Automotive Online

‘Stellantis-ceo Tavares: gedwongen elektrificatie leidt tot banenverlies’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Teveel druk om nieuwe modellen te introduceren leidt tot kwaliteitsproblemen, stelt Carlos Tavares (foto: Shutterstock)

Carlos Tavares, ceo van Stellantis, voorspelt grote problemen door de grote druk die overheden op autofabrikanten leggen om over te schakelen op emissievrije auto’s. Tavares vreest verlies aan banen, maar ook kwaliteitsproblemen, omdat de snelle ontwikkeling fabrikanten niet genoeg tijd geeft om hun auto’s volledig te testen. Volgens de topman van onder meer Peugeot, Citroën, Opel en Fiat hebben alle fabrikanten moeite om de hogere kosten van het bouwen van EV’s te dragen. Dit vertelde Carlos Tavares gisteren aan persbureau Reuters.

Anderhalf maal zo duur

“Er is besloten om de auto-industrie elektrificatie op te leggen”, vertelde hij op een door Reuters georganiseerde conferentie. “Dat brengt voor ons als fabrikanten 50 procent extra kosten met zich mee, ten opzichte van een conventioneel voertuig. Die kosten kunnen wij op geen enkele manier doorberekenen aan de eindverbruiker. De meeste mensen zouden een auto dan niet meer kunnen betalen. We moeten dus ofwel hogere prijzen vragen en minder auto’s verkopen, ofwel lagere winstmarges accepteren. Beide opties leiden tot bezuinigingen.” Dat kan bijvoorbeeld door fabrieken te sluiten of medewerkers te ontslaan. 

Kwaliteitsproblemen

De gedwongen snelle elektrificatie leidt ook tot kwaliteitsproblemen. “Autofabrikanten hebben tijd nodig om te testen en ervoor te zorgen dat nieuwe technologie betrouwbaar werkt”, zei Tavares op de conferentieLees hier: wegens brandgevaar adviseert Opel Ampera-bezitters om de auto niet ’s nachts op te laden.

Volgens Greenpeace is Stellantis een achterblijver, waar het gaat om het uitfaseren van de verbrandingsmotor.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.