VW haalt partners binnen voor opschaling batterijontwikkeling

Jeroen Vos Jeroen Vos
Volkswagen Groep heeft drie partners gevonden waarmee het zijn eigen accucellen gaat ontwikkelen. (Foto: Shutterstock)

De Volkswagen Groep heeft een overeenkomst gesloten met materiaaltechnologiegroep Umicore, batterijontwikkelaar 24M Technolgies en lithiumbedrijf Vulcan Energy Resources voor de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Behalve tot opschaling van de productie, moet de samenwerking leiden tot duurzamere batterijen. Dat maakt het concern vandaag bekend.

Joint venture

De Groep zet een joint venture op met Umicore voor de levering van kathodemateriaal voor de zes eigen batterijfabrieken die VW gaat openen. Hier is een bedrag van 30 miljard euro mee gemoeid. In 2025 moet de joint venture een jaarlijkse productie van 20 GWh opleveren. Tegen 2030 moet dit zijn opgevoerd naar 160 GWh. Hiermee is het mogelijk om ongeveer 2,2 miljoen volledig elektrische auto’s aan te drijven.

Dankzij de overeenkomst met Vulcan krijgt VW vanaf 2026 de beschikking over lithium voor zijn batterijproductie. Het lithiumbedrijf heeft een vestiging in Duitsland waarmee de transportafstand van lithium naar Europa wordt verkleind via het project, Vulcan Zero Carbon Lithium. Naast VW haakt ook Stellantis aan op dit project.

Optimaliseren

VW investeert een niet nader genoemd bedrag in batterijontwikkelaar 24M dat werkt aan de optimalisatie van de toekomstige batterijproductie van de Groep. Het doel is het materiaalverbruik te verminderen en verschillende stappen uit het conventionele productieproces te elimineren. 

Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Groep voor Technologie en ceo van Volkswagen Group Components, stelt dat de groep een consequente accustrategie uitvoert. “Onze verenigde accucel moet van meet af aan toonaangevend zijn op het gebied van prestaties, kosten en duurzaamheid. Samen met onze partners komen wij tot ontwikkelingen op belangrijke onderdelen van de accuwaardeketen en geavanceerde technologieën”, aldus Schmall.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

VW haalt partners binnen voor opschaling batterijontwikkeling | Automotive Online

VW haalt partners binnen voor opschaling batterijontwikkeling

Jeroen Vos Jeroen Vos
Volkswagen Groep heeft drie partners gevonden waarmee het zijn eigen accucellen gaat ontwikkelen. (Foto: Shutterstock)

De Volkswagen Groep heeft een overeenkomst gesloten met materiaaltechnologiegroep Umicore, batterijontwikkelaar 24M Technolgies en lithiumbedrijf Vulcan Energy Resources voor de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Behalve tot opschaling van de productie, moet de samenwerking leiden tot duurzamere batterijen. Dat maakt het concern vandaag bekend.

Joint venture

De Groep zet een joint venture op met Umicore voor de levering van kathodemateriaal voor de zes eigen batterijfabrieken die VW gaat openen. Hier is een bedrag van 30 miljard euro mee gemoeid. In 2025 moet de joint venture een jaarlijkse productie van 20 GWh opleveren. Tegen 2030 moet dit zijn opgevoerd naar 160 GWh. Hiermee is het mogelijk om ongeveer 2,2 miljoen volledig elektrische auto’s aan te drijven.

Dankzij de overeenkomst met Vulcan krijgt VW vanaf 2026 de beschikking over lithium voor zijn batterijproductie. Het lithiumbedrijf heeft een vestiging in Duitsland waarmee de transportafstand van lithium naar Europa wordt verkleind via het project, Vulcan Zero Carbon Lithium. Naast VW haakt ook Stellantis aan op dit project.

Optimaliseren

VW investeert een niet nader genoemd bedrag in batterijontwikkelaar 24M dat werkt aan de optimalisatie van de toekomstige batterijproductie van de Groep. Het doel is het materiaalverbruik te verminderen en verschillende stappen uit het conventionele productieproces te elimineren. 

Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Groep voor Technologie en ceo van Volkswagen Group Components, stelt dat de groep een consequente accustrategie uitvoert. “Onze verenigde accucel moet van meet af aan toonaangevend zijn op het gebied van prestaties, kosten en duurzaamheid. Samen met onze partners komen wij tot ontwikkelingen op belangrijke onderdelen van de accuwaardeketen en geavanceerde technologieën”, aldus Schmall.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.