BMW: Laadinfrastructuur begint bottleneck te worden
Er worden momenteel te weinig laadpunten geplaatst om de verkoopgroei van EV’s bij te houden. Dat zegt Nicolas Peter, cfo van BMW Group. De fabrikant gaat extra investeren in het creëren van meer laadinfrastructuur, onder meer via het Ionity-platform, maar overheden moeten bijspringen.
“Zeker in stedelijke omgeving is er snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur nodig. De laadinfrastructuur kan de snelle verkoopgroei niet meer bijbenen (de EV-verkoop groeit ongeveer vijf keer zo snel als de groei in laadpunten, red). In deze fase moeten overheden daarin hun rol pakken, vooral in de publieke ruimte moet er voldoende laadgelegenheid zijn. Uiteindelijk zal dan de markt zelf kunnen zorgen voor een goede match tussen vraag en laadaanbod.”
BMW stelt de komende jaren duizenden extra laadpunten te plaatsen bij onder meer dealerbedrijven.
Personeel gezocht
BMW zoekt daarbij duizenden nieuwe medewerkers om de EV-transitie vorm te geven. Dat zegt ceo Oliver Zipse in een interview met de Duitse krant Münchner Merkur. Om de groei aan te kunnen, moet het personeelsbestand met ongeveer 5 procent worden uitgebreid. BMW heeft nu 120 duizend mensen in dienst.
BMW zoekt onder andere medewerkers voor batterijonderzoek, autonoom rijden, softwareontwikkeling en IT-beveiliging. Daarnaast gaat het om IT’ers voor het aanleggen van databases en cloudsystemen en appontwikkelaars voor infotainment en entertainment. .
Reacties
Gevalletje boot gemist? Dus Tesla investeert al jaren en heeft zijn netwerk van laadpalen goed op orde en nu BMW in gaat zien dat ze niet tijdig geïnvesteerd hebben in hun laadnetwerk moet de overheid zijn rol pakken?