Hyundai en Kia schroeven 2022-prognose op

Chiptekort • Door middel van aanpassingen aan zowel auto’s als productieschema’s en de uitbreiding van het gamma aan elektrische auto’s moeten er dit jaar meer Hyundai’s en Kia’s verkocht worden.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Hyundai Motor Company heeft voor 2022 als doel gesteld dat de wereldwijde verkoop van Hyundai en Kia toeneemt met 12 procent. (Foto: Shutterstock)

Hyundai Motor Company (HMC) en dochterbedrijf Kia mikken dit jaar op de verkoop van 7,47 miljoen personenauto’s, 12 procent meer dan vorig jaar toen de fabrikanten gezamenlijk 6,67 miljoen auto’s wereldwijd verkochten. Dat melden beide bedrijven vandaag.

De 2020-verkoop lag 3,7 procent onder de oorspronkelijke prognose voor afgelopen jaar. Er werden 3,89 miljoen Hyundai’s en 2,78 miljoen Kia’s verkocht.

Dat de doelstelling niet gehaald werd ligt volgens het concern aan leveringsproblemen door het mondiale chiptekort. Om minder afhankelijk te zijn van chipmakers wil Hyundai zelf halfgeleiders produceren.

Uitbreiden

Hoewel het tekort aan semiconductors voorlopig nog niet is opgelost, verwacht HMC zijn marktaandeel te kunnen vergroten in 2022. “Wij willen ons wereldwijde marktaandeel uitbreiden door onze vraag en het aanbod van chips te stabiliseren”, zegt een woordvoerder van het concern tegen vakblad Automotive News Europe. “Dat doen wij met aanpassingen aan onze voertuigen en productieschema’s en de uitbreiding van ons gamma aan elektrische auto’s.” In Nederland greep Kia net naast de koppositie.    

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Hyundai en Kia schroeven 2022-prognose op | Automotive Online

Hyundai en Kia schroeven 2022-prognose op

Chiptekort • Door middel van aanpassingen aan zowel auto’s als productieschema’s en de uitbreiding van het gamma aan elektrische auto’s moeten er dit jaar meer Hyundai’s en Kia’s verkocht worden.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Hyundai Motor Company heeft voor 2022 als doel gesteld dat de wereldwijde verkoop van Hyundai en Kia toeneemt met 12 procent. (Foto: Shutterstock)

Hyundai Motor Company (HMC) en dochterbedrijf Kia mikken dit jaar op de verkoop van 7,47 miljoen personenauto’s, 12 procent meer dan vorig jaar toen de fabrikanten gezamenlijk 6,67 miljoen auto’s wereldwijd verkochten. Dat melden beide bedrijven vandaag.

De 2020-verkoop lag 3,7 procent onder de oorspronkelijke prognose voor afgelopen jaar. Er werden 3,89 miljoen Hyundai’s en 2,78 miljoen Kia’s verkocht.

Dat de doelstelling niet gehaald werd ligt volgens het concern aan leveringsproblemen door het mondiale chiptekort. Om minder afhankelijk te zijn van chipmakers wil Hyundai zelf halfgeleiders produceren.

Uitbreiden

Hoewel het tekort aan semiconductors voorlopig nog niet is opgelost, verwacht HMC zijn marktaandeel te kunnen vergroten in 2022. “Wij willen ons wereldwijde marktaandeel uitbreiden door onze vraag en het aanbod van chips te stabiliseren”, zegt een woordvoerder van het concern tegen vakblad Automotive News Europe. “Dat doen wij met aanpassingen aan onze voertuigen en productieschema’s en de uitbreiding van ons gamma aan elektrische auto’s.” In Nederland greep Kia net naast de koppositie.    

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.