Stichting Car Claim daagt ook Peugeot, Citroën, DS en Opel om sjoemelsoftware

Emissiefraude • Zo’n 300 duizend Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware, aldus de stichting.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Car Claim dagvaardt Peugeot, Citroën, DS en Opel om sjoemelsoftware. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De Stichting Car Claim brengt vandaag een dagvaarding uit tegen de autofabrikanten van Peugeot, Citroën, DS en Opel vanwege sjoemelsoftware. Dat maakt de stichting bekend.

Op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests heeft de stichting vastgesteld dat de dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel verboden sjoemelsoftware bevatten. “Zo’n 300 duizend Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware. De typegoedkeuringen die, onder andere in Nederland, voor deze sjoemeldiesels zijn afgegeven, zijn in strijd met de Europese wet- en regelgeving”, aldus Guido van Woerkom, voorzitter van de Stichting Car Claim.

Stilzitten

“De betrokkenheid van deze fabrikanten toont eens te meer aan dat er sprake is van een hardnekkig industrieprobleem. Autofabrikanten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, zoals klimaatverontreiniging, waar het dieselschandaal een significante rol inspeelt. Stilzitten en wegkijken is geen optie”, aldus Van Woerkom.

Behalve tegen de autofabrikanten, is de procedure ook gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis en General Motors, waar Opel tot augustus 2017 deel van uitmaakte, worden gedagvaard.

In een statement laat Stellantis, bij monde van woordvoerder Ellis Blasé, weten inhoudelijk niet te reageren op deze zaak. Het concern meldt bereid te zijn om, zo nodig, alle medewerking te verlenen aan de autoriteiten.  

Belangen

Peugeot en Citroën worden in Frankrijk strafrechtelijk vervolgd. Opel heeft recent in Duitsland een miljoenenschikking getroffen vanwege het dieselschandaal. De stichting Car Claim is opgericht in 2015 en komt op voor de gezamenlijke belangen van automobilisten die door het dieselemissieschandaal gedupeerd zijn. Zo startte de stichting eerder ook procedures tegen onder andere Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia. De procedure tegen Volkswagen, Audi, Seat en Skoda leidde eerder tot een positief vonnis voor autobezitters. De rechtbank bepaalde dat de autofabrikanten onrechtmatig hebben gehandeld.

Stichting Car Claim daagt ook Peugeot, Citroën, DS en Opel om sjoemelsoftware | Automotive Online

Stichting Car Claim daagt ook Peugeot, Citroën, DS en Opel om sjoemelsoftware

Emissiefraude • Zo’n 300 duizend Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware, aldus de stichting.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Car Claim dagvaardt Peugeot, Citroën, DS en Opel om sjoemelsoftware. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De Stichting Car Claim brengt vandaag een dagvaarding uit tegen de autofabrikanten van Peugeot, Citroën, DS en Opel vanwege sjoemelsoftware. Dat maakt de stichting bekend.

Op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests heeft de stichting vastgesteld dat de dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel verboden sjoemelsoftware bevatten. “Zo’n 300 duizend Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware. De typegoedkeuringen die, onder andere in Nederland, voor deze sjoemeldiesels zijn afgegeven, zijn in strijd met de Europese wet- en regelgeving”, aldus Guido van Woerkom, voorzitter van de Stichting Car Claim.

Stilzitten

“De betrokkenheid van deze fabrikanten toont eens te meer aan dat er sprake is van een hardnekkig industrieprobleem. Autofabrikanten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, zoals klimaatverontreiniging, waar het dieselschandaal een significante rol inspeelt. Stilzitten en wegkijken is geen optie”, aldus Van Woerkom.

Behalve tegen de autofabrikanten, is de procedure ook gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis en General Motors, waar Opel tot augustus 2017 deel van uitmaakte, worden gedagvaard.

In een statement laat Stellantis, bij monde van woordvoerder Ellis Blasé, weten inhoudelijk niet te reageren op deze zaak. Het concern meldt bereid te zijn om, zo nodig, alle medewerking te verlenen aan de autoriteiten.  

Belangen

Peugeot en Citroën worden in Frankrijk strafrechtelijk vervolgd. Opel heeft recent in Duitsland een miljoenenschikking getroffen vanwege het dieselschandaal. De stichting Car Claim is opgericht in 2015 en komt op voor de gezamenlijke belangen van automobilisten die door het dieselemissieschandaal gedupeerd zijn. Zo startte de stichting eerder ook procedures tegen onder andere Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia. De procedure tegen Volkswagen, Audi, Seat en Skoda leidde eerder tot een positief vonnis voor autobezitters. De rechtbank bepaalde dat de autofabrikanten onrechtmatig hebben gehandeld.