‘VS eist duidelijkheid van Tesla over gamen van bestuurders tijdens autorijden’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Amerikaanse toezichthouder NHTSA verlangt meer informatie van Tesla over de toegang tot de gamefunctie tijdens het rijden. (Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse toezichthouder NHTSA wil dat autofabrikant Tesla meer informatie geeft over de toegang tot games tijdens het autorijden. Voorheen was dat alleen mogelijk als een model stilstond, maar nu blijkt dat bestuurders via het touchscreen ook kunnen gamen tijdens het rijden. Dat schrijft persbureau Reuters.

De autofabrikant krijgt van de toezichthouder tot 4 maart de tijd om antwoord te geven op verschillende vragen. Zo moet Tesla aangeven hoe vaak er gegamed is tijdens het rijden. Dit is inclusief cijfers over de toegang tot games tijdens het rijden, terwijl er geen bijrijder in de auto zat.

Volgens de NHTSA zorgt het gamen tijdens het rijden voor afleiding bij de bestuurder. Tesla heeft het touchscreen zo dicht bij het stuur geplaats dat de bestuurder er goed gebruik van kan maken. Hoewel een passagier met een druk op dit scherm moet aangeven dat er een bijrijder in de auto zit, kan de autofabrikant, volgens de toezichthouder, niet garanderen dat de gamer niet de bestuurder is. Eerder leidde beperkingen in Tesla’s Autopilot systeem en een afgeleiden bestuurder tot een dodelijk ongeval.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘VS eist duidelijkheid van Tesla over gamen van bestuurders tijdens autorijden’ | Automotive Online

‘VS eist duidelijkheid van Tesla over gamen van bestuurders tijdens autorijden’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Amerikaanse toezichthouder NHTSA verlangt meer informatie van Tesla over de toegang tot de gamefunctie tijdens het rijden. (Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse toezichthouder NHTSA wil dat autofabrikant Tesla meer informatie geeft over de toegang tot games tijdens het autorijden. Voorheen was dat alleen mogelijk als een model stilstond, maar nu blijkt dat bestuurders via het touchscreen ook kunnen gamen tijdens het rijden. Dat schrijft persbureau Reuters.

De autofabrikant krijgt van de toezichthouder tot 4 maart de tijd om antwoord te geven op verschillende vragen. Zo moet Tesla aangeven hoe vaak er gegamed is tijdens het rijden. Dit is inclusief cijfers over de toegang tot games tijdens het rijden, terwijl er geen bijrijder in de auto zat.

Volgens de NHTSA zorgt het gamen tijdens het rijden voor afleiding bij de bestuurder. Tesla heeft het touchscreen zo dicht bij het stuur geplaats dat de bestuurder er goed gebruik van kan maken. Hoewel een passagier met een druk op dit scherm moet aangeven dat er een bijrijder in de auto zit, kan de autofabrikant, volgens de toezichthouder, niet garanderen dat de gamer niet de bestuurder is. Eerder leidde beperkingen in Tesla’s Autopilot systeem en een afgeleiden bestuurder tot een dodelijk ongeval.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.