‘Wereldwijde verkoop geëlektrificeerde auto’s in 2021 verdubbeld’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het Internationaal Energie Agentschap is optimistisch over de EV-verkoop. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van elektrische oplaadbare auto’s in Europa is 2021 met bijna 70 procent gestegen van 1,4 tot 2,3 miljoen. De jaarlijkse groei was lager dan in 2020, maar dat had vooral te maken met de effecten van de pandemie, aldus onderzoek van het Internationaal Energie Agentschap. De sterke verkoop van geëlektrificeerde auto’s in Europa is volgens het instituut vooral te danken aan de nieuwe CO2-emissienormen.

Duitsland is binnen Europa de grootste markt; meer dan één op de drie nieuwe auto’s die daar in november en december werden verkocht, waren oplaadbaar. In totaal waren geëlektrificeerde auto’s goed voor 17 procent van de totale Europese verkoop, waarbij het instituut grote verschillen onderscheidt tussen de markten. Noorwegen staat met een marktaandeel van 72 procent bovenaan, gevolgd door Zweden met 45 procent, Nederland met 30 procent en Duitsland met 25 procent.

In 2020 was de verkoop van elektrisch oplaadbare auto’s in Europa voor het eerst hoger dan in China. Over 2021 is dat niet het geval en ligt die verhouding op: 3,4 miljoen in China en 2,3 miljoen in Europa, waarmee China wereldwijd koploper is. In totaal zijn er wereldwijd 6,6 miljoen elektrisch oplaadbare auto’s verkocht; goed voor bijna 9 procent van de wereldwijde automarkt.

Vertraagd

Het agentschap is optimistisch over de toekomst van de geëlektrificeerde auto’s, maar ziet ‘waarschuwingssignalen’ uit de toeleveringsketen en prijsstijgingen van grondstoffen. De prijs van staal steeg met maar liefs 100 procent en die van aluminium met 70 procent, aldus het IEA. Ook de fabricage van accu’s blijft een uitdaging, mede door de prijsstijgingen van lithiumcarbonaat.

Het chiptekort zorgt voor een vertraagde productie en is vooral problematisch voor oplaadbare auto’s waarvoor gemiddeld twee keer zoveel chips nodig zijn dan voor conventionele auto’s. Volgens het instituut hebben toeleveranciers dan ook moeite om gelijke tred te houden met de toenemende vraag. 

Wereldwijde verkoop en marktaandeel geëlektrificeerde auto’s van 2010 tot 2021

global-sales-and-sales-market-share-of-electric-cars-2010-2021 (1).png

* Lichtblauw = anderen, blauw = China, lichtgroen = VS, groen = EU. De gele bolletjes staan voor het marktaandeel.  (Bron: IEA)

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Wereldwijde verkoop geëlektrificeerde auto’s in 2021 verdubbeld’ | Automotive Online

‘Wereldwijde verkoop geëlektrificeerde auto’s in 2021 verdubbeld’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het Internationaal Energie Agentschap is optimistisch over de EV-verkoop. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van elektrische oplaadbare auto’s in Europa is 2021 met bijna 70 procent gestegen van 1,4 tot 2,3 miljoen. De jaarlijkse groei was lager dan in 2020, maar dat had vooral te maken met de effecten van de pandemie, aldus onderzoek van het Internationaal Energie Agentschap. De sterke verkoop van geëlektrificeerde auto’s in Europa is volgens het instituut vooral te danken aan de nieuwe CO2-emissienormen.

Duitsland is binnen Europa de grootste markt; meer dan één op de drie nieuwe auto’s die daar in november en december werden verkocht, waren oplaadbaar. In totaal waren geëlektrificeerde auto’s goed voor 17 procent van de totale Europese verkoop, waarbij het instituut grote verschillen onderscheidt tussen de markten. Noorwegen staat met een marktaandeel van 72 procent bovenaan, gevolgd door Zweden met 45 procent, Nederland met 30 procent en Duitsland met 25 procent.

In 2020 was de verkoop van elektrisch oplaadbare auto’s in Europa voor het eerst hoger dan in China. Over 2021 is dat niet het geval en ligt die verhouding op: 3,4 miljoen in China en 2,3 miljoen in Europa, waarmee China wereldwijd koploper is. In totaal zijn er wereldwijd 6,6 miljoen elektrisch oplaadbare auto’s verkocht; goed voor bijna 9 procent van de wereldwijde automarkt.

Vertraagd

Het agentschap is optimistisch over de toekomst van de geëlektrificeerde auto’s, maar ziet ‘waarschuwingssignalen’ uit de toeleveringsketen en prijsstijgingen van grondstoffen. De prijs van staal steeg met maar liefs 100 procent en die van aluminium met 70 procent, aldus het IEA. Ook de fabricage van accu’s blijft een uitdaging, mede door de prijsstijgingen van lithiumcarbonaat.

Het chiptekort zorgt voor een vertraagde productie en is vooral problematisch voor oplaadbare auto’s waarvoor gemiddeld twee keer zoveel chips nodig zijn dan voor conventionele auto’s. Volgens het instituut hebben toeleveranciers dan ook moeite om gelijke tred te houden met de toenemende vraag. 

Wereldwijde verkoop en marktaandeel geëlektrificeerde auto’s van 2010 tot 2021

global-sales-and-sales-market-share-of-electric-cars-2010-2021 (1).png

* Lichtblauw = anderen, blauw = China, lichtgroen = VS, groen = EU. De gele bolletjes staan voor het marktaandeel.  (Bron: IEA)

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.