Achtergrond | Zo raakt de Russisch-Oekraïense oorlog de autoproductie

Oorlog Oekraïne • Kritieke grondstoffen en onderdelen als kabelbomen worden duurder of steeds moeilijker leverbaar.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Fabrikant kabelbomen Leoni wankelt terwijl ceo vertrekt
Kabelboomfabrikant Leoni moest fabrieken in Oekraïne sluiten. (Foto: Leoni) (Foto: Leoni)

De Russische inval in Oekraïne raakt ook de autobranche hard. Vrijwel alle Europese merken hebben in statements laten weten dat de productie gestopt of aangepast moet worden. Zo lieten BMWRenault en Volkswagen al weten de productie terug te schroeven of zelfs stil te leggen. Ook Nedcar heeft hier last van.

De Duitse autobranchevereniging VDA meldde via een statement aan onder andere Reuters nog meer productie-onderbrekingen te verwachten.

UkraineInvest, het investeringspromotiebureau van de Oekraïense overheid, liet aan Automotive News Europe weten dat 22 autobedrijven meer dan 600 miljoen dollar hebben geïnvesteerd in 38 fabrieken waar meer dan 60 duizend Oekraïners werken.

Kabelbomen

Het is vooral de onderdelentoevoer die stagneert. Zo zijn er diverse producenten van kabelbomen actief in de Oekraïne, zoals Leoni, dat zijn twee fabrieken in het westen van Oekraïne inmiddels heeft gesloten. Daarnaast zijn ook kabelproducenten Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN en Yazaki in het land gevestigd. Volgens Automotive News Europe is de Oekraïense kabelboomproductie goed voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde productie van dit cruciale onderdeel.

Neon-gassen

Daarnaast is Oekraïne – volgens een paper van het Deutsche Rohstoffenagentur – ook goed voor zo’n zeventig procent van de wereldwijde export van neon-gas. Een van de grootste producenten is Iceblick uit Odessa. De gassen worden gebruikt voor de productie van chips, waar al flinke tekorten in waren.

Grondstoffen

De Duitse branchevereniging VDA, liet aan Automotive News Europe weten dat zij zich ook zorgen maken over de aanlevering van nikkel en palladium. Rusland is een belangrijke leverancier van deze materialen, die onder andere worden gebruikt voor batterijen (nikkel) en katalysatoren (palladium en nikkel). Ongeveer een vijfde van de totale Duitse import van palladium komt uit Rusland, aldus VDA. Eventuele handelssancties zouden ook deze aanvoer onder druk kunnen zetten.

Rusland is ook een grote producent van lithium, dat in accupakketten wordt gebruikt. Volgens The Guardian zou de automobielindustrie geraakt worden door fluctuaties in de prijzen, vooral wanneer er sancties tegen het land komen.

Energieprijzen

De oorlog in Oekraïne brengt meer druk met zich mee op de toch al getroebleerde wereldwijde aanvoerketen. Deze extra druk zorgt voor stijgende kosten (en prijzen) en vertragingen in de aanvoer van grondstoffen en producten. Ook gaan de energieprijzen als gevolg van de oorlog verder omhoog. De verwachting is dat de stagnerende productie en de hogere kosten ook tot stijgende consumentenprijzen zullen leiden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Achtergrond | Zo raakt de Russisch-Oekraïense oorlog de autoproductie | Automotive Online

Achtergrond | Zo raakt de Russisch-Oekraïense oorlog de autoproductie

Oorlog Oekraïne • Kritieke grondstoffen en onderdelen als kabelbomen worden duurder of steeds moeilijker leverbaar.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Fabrikant kabelbomen Leoni wankelt terwijl ceo vertrekt
Kabelboomfabrikant Leoni moest fabrieken in Oekraïne sluiten. (Foto: Leoni) (Foto: Leoni)

De Russische inval in Oekraïne raakt ook de autobranche hard. Vrijwel alle Europese merken hebben in statements laten weten dat de productie gestopt of aangepast moet worden. Zo lieten BMWRenault en Volkswagen al weten de productie terug te schroeven of zelfs stil te leggen. Ook Nedcar heeft hier last van.

De Duitse autobranchevereniging VDA meldde via een statement aan onder andere Reuters nog meer productie-onderbrekingen te verwachten.

UkraineInvest, het investeringspromotiebureau van de Oekraïense overheid, liet aan Automotive News Europe weten dat 22 autobedrijven meer dan 600 miljoen dollar hebben geïnvesteerd in 38 fabrieken waar meer dan 60 duizend Oekraïners werken.

Kabelbomen

Het is vooral de onderdelentoevoer die stagneert. Zo zijn er diverse producenten van kabelbomen actief in de Oekraïne, zoals Leoni, dat zijn twee fabrieken in het westen van Oekraïne inmiddels heeft gesloten. Daarnaast zijn ook kabelproducenten Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN en Yazaki in het land gevestigd. Volgens Automotive News Europe is de Oekraïense kabelboomproductie goed voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde productie van dit cruciale onderdeel.

Neon-gassen

Daarnaast is Oekraïne – volgens een paper van het Deutsche Rohstoffenagentur – ook goed voor zo’n zeventig procent van de wereldwijde export van neon-gas. Een van de grootste producenten is Iceblick uit Odessa. De gassen worden gebruikt voor de productie van chips, waar al flinke tekorten in waren.

Grondstoffen

De Duitse branchevereniging VDA, liet aan Automotive News Europe weten dat zij zich ook zorgen maken over de aanlevering van nikkel en palladium. Rusland is een belangrijke leverancier van deze materialen, die onder andere worden gebruikt voor batterijen (nikkel) en katalysatoren (palladium en nikkel). Ongeveer een vijfde van de totale Duitse import van palladium komt uit Rusland, aldus VDA. Eventuele handelssancties zouden ook deze aanvoer onder druk kunnen zetten.

Rusland is ook een grote producent van lithium, dat in accupakketten wordt gebruikt. Volgens The Guardian zou de automobielindustrie geraakt worden door fluctuaties in de prijzen, vooral wanneer er sancties tegen het land komen.

Energieprijzen

De oorlog in Oekraïne brengt meer druk met zich mee op de toch al getroebleerde wereldwijde aanvoerketen. Deze extra druk zorgt voor stijgende kosten (en prijzen) en vertragingen in de aanvoer van grondstoffen en producten. Ook gaan de energieprijzen als gevolg van de oorlog verder omhoog. De verwachting is dat de stagnerende productie en de hogere kosten ook tot stijgende consumentenprijzen zullen leiden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.