Meer omzet en winst voor Volkswagen, zorgen over Oekraïne

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Volkswagen nog veel last van verstoringen in leveringsketen in 2022
Volkswagen verwacht voor dit jaar omzetgroei. (Foto: Volkswagen) (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Group heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 15,4 miljard euro, 75 procent meer dan in 2020. De omzet steeg met 12,3 procent naar 250 miljard euro. Dat meldt de fabrikant.

De omzet steeg dankzij een gemiddeld hogere verkoopprijs. Het totaal aantal verkochte auto’s daalde met 6,3 procent naar 8,6 miljoen eenheden. De winst steeg met dank aan kostenbesparingen, zo daalden de overheadskosten. Ook was de verkoopmix beter, met meer margerijke modellen. Vorige week werd de ID. Buzz gelanceerd, daarmee start het langverwachte elektrische offensief in de bestelwagenmarkt.

Het concern denkt dat dit jaar de verkoop met 5 tot 10 procent zal stijgen. Maar dat is onder de assumptie dat nieuwe coronaverstoringen uitblijven en de oorlog in Oekraïne niet tot grote nieuwe productieproblemen zal leiden. Het bedrijf maakt zich zorgen over deze oorlog en stelt dat de laatste ontwikkelingen erop wijzen dat er sprake van een negatieve impact zal zijn.

Over de verwachte winst doet VW geen uitspraken.  

EV-verkoop

Een kwart van de verkochte personenauto’s op de Europese markt was elektrisch en daarmee is het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in de Europese EV-markt. Het aantal verkochte elektrische auto’s verdubbelde vorig jaar naar 425 duizend stuks. Vorige week kondigde Volkswagen zijn nieuwe EV-platform Trinity aan. Dit project omvat de nieuwe EV-strategie van Volkswagen en is volgens het merk de grootste moderniseringsslag in de historie van het merk.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Meer omzet en winst voor Volkswagen, zorgen over Oekraïne | Automotive Online

Meer omzet en winst voor Volkswagen, zorgen over Oekraïne

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Volkswagen nog veel last van verstoringen in leveringsketen in 2022
Volkswagen verwacht voor dit jaar omzetgroei. (Foto: Volkswagen) (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Group heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 15,4 miljard euro, 75 procent meer dan in 2020. De omzet steeg met 12,3 procent naar 250 miljard euro. Dat meldt de fabrikant.

De omzet steeg dankzij een gemiddeld hogere verkoopprijs. Het totaal aantal verkochte auto’s daalde met 6,3 procent naar 8,6 miljoen eenheden. De winst steeg met dank aan kostenbesparingen, zo daalden de overheadskosten. Ook was de verkoopmix beter, met meer margerijke modellen. Vorige week werd de ID. Buzz gelanceerd, daarmee start het langverwachte elektrische offensief in de bestelwagenmarkt.

Het concern denkt dat dit jaar de verkoop met 5 tot 10 procent zal stijgen. Maar dat is onder de assumptie dat nieuwe coronaverstoringen uitblijven en de oorlog in Oekraïne niet tot grote nieuwe productieproblemen zal leiden. Het bedrijf maakt zich zorgen over deze oorlog en stelt dat de laatste ontwikkelingen erop wijzen dat er sprake van een negatieve impact zal zijn.

Over de verwachte winst doet VW geen uitspraken.  

EV-verkoop

Een kwart van de verkochte personenauto’s op de Europese markt was elektrisch en daarmee is het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in de Europese EV-markt. Het aantal verkochte elektrische auto’s verdubbelde vorig jaar naar 425 duizend stuks. Vorige week kondigde Volkswagen zijn nieuwe EV-platform Trinity aan. Dit project omvat de nieuwe EV-strategie van Volkswagen en is volgens het merk de grootste moderniseringsslag in de historie van het merk.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.