Oorlog en aanhoudende Chinese lockdowns raken afzet BMW

Oorlog Oekraïne • Het Beierse autobedrijf leverde in de eerste drie maanden van 2022 in totaal 596.907 voertuigen af.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Over het hele jaar verwacht BMW verkopen op het niveau van 2021. (foto: Shutterstock)

BMW Group leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 6,2 procent minder auto’s af aan zijn klanten: 596.907 stuks. Dit omvat ook de merken en Mini en Rolls-Royce. Dat maakte de autofabrikant donderdagochtend bekend. Het eerste kwartaal van 2021 was echter ook het beste in de geschiedenis van het bedrijf. Wel zag de groep de verkoop van volledig elektrische voertuigen flink stijgen, met 149 procent naar 35.289 stuks.

BMW was het enige merk in de groep waar de daling zichtbaar was (-7,3%).

Verdubbeling EV’s

Vooral de oorlog in Oekraïne en de effecten van de corona-lockdowns in China waren volgens BMW redenen van de daling. De fabrikant verwacht dat de verkoop over het hele jaar op hetzelfde niveau komt te liggen als in 2021. Toen verkocht de groep wereldwijd 2,5 miljoen auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Oorlog en aanhoudende Chinese lockdowns raken afzet BMW | Automotive Online

Oorlog en aanhoudende Chinese lockdowns raken afzet BMW

Oorlog Oekraïne • Het Beierse autobedrijf leverde in de eerste drie maanden van 2022 in totaal 596.907 voertuigen af.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Over het hele jaar verwacht BMW verkopen op het niveau van 2021. (foto: Shutterstock)

BMW Group leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 6,2 procent minder auto’s af aan zijn klanten: 596.907 stuks. Dit omvat ook de merken en Mini en Rolls-Royce. Dat maakte de autofabrikant donderdagochtend bekend. Het eerste kwartaal van 2021 was echter ook het beste in de geschiedenis van het bedrijf. Wel zag de groep de verkoop van volledig elektrische voertuigen flink stijgen, met 149 procent naar 35.289 stuks.

BMW was het enige merk in de groep waar de daling zichtbaar was (-7,3%).

Verdubbeling EV’s

Vooral de oorlog in Oekraïne en de effecten van de corona-lockdowns in China waren volgens BMW redenen van de daling. De fabrikant verwacht dat de verkoop over het hele jaar op hetzelfde niveau komt te liggen als in 2021. Toen verkocht de groep wereldwijd 2,5 miljoen auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.