Hoe nieuwe divisie Ford Pro de EV-transitie in bestellers moet bevorderen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ford Pro is een nieuwe divisie, vooral voor bedrijfswagens. (Foto: Ford)

De meest prominente vraag bij de lancering van Ford Pro, vorige week was eveneens een aparte: wat is het eigenlijk? Ford noemt het zelf een ‘ecosysteem’, maar het kan net zo goed een concept genoemd worden. In elk geval is Ford Pro een geheel eigen divisie die in plaats is gekomen van de bedrijfswagentak en die werd geïntroduceerd tijdens een herstructurering waar Ford of Europe werd opgesplitst. Het doel van de divisie is helder: de overgang naar EV makkelijker maken voor ondernemers. Het is een merkoverkoepelend concept dat software, onderhoud, laden, financiering en de daadwerkelijke auto’s onder één paraplu samenbrengt.

Vereenvoudigen EV-transitie

Het nieuwe ecosysteem is grotendeels een digitale exercitie, die is bedoeld om de overstap naar EV te vereenvoudigen voor eigenaren en beheerders van bedrijfswagens. Het project wordt geleid door de Nederlander Hans Schep, die al eerder  Fordliive leidde. Dit is geen toeval; dit connected systeem maakt een essentieel onderdeel uit van Ford Pro.

Meer dan de helft weet dat ze moeten elektrificeren, maar hebben geen idee hoe

Hans Schep, General Manager Ford Pro Europe

De ware nieuwigheid zit in het feit dat al deze elementen naadloos aan elkaar gekoppeld zijn. Het doel daarvan is om de EV-transitie overzichtelijk te maken en uiteindelijk voordelen te behalen als verbeterde uptime, kostenreductie, simpelere administratie en slimmer laden. Schep: “Meer dan de helft van onze klanten weten dat ze moeten elektrificeren, maar hebben geen idee hoe. Ford Pro helpt daarbij.”

Voordelen voor Ford

Wanneer een ondernemer nu naar een Transit Center toe gaat, zou hij daar in principe dus een naadloze end-to-end oplossing kunnen vinden voor alle vraagstukken omtrent elektrisch rijden. Van de financiering tot de laadpalen. Gevraagd naar wat het grote voordeel voor Ford is, zegt Schep: “Klantloyaliteit. Als zij tevreden zijn, blijven ze bij ons. Het is echt niet ons doel om direct te groeien naar vijftig procent marktaandeel.”

Andere extra inkomsten voor Ford zijn onder andere de abonnementsdienst voor de data, al zijn die inkomsten “niet significant”, aldus Schep. Ook op het laden verdient Ford “iets, maar niet veel.” Hoeveel dat is, kan of wil Ford niet zeggen.

Ford Telemetrics

Ford rust sinds 2019 alle bedrijfswagens standaard uit met een modem. De beheerder van de auto kan die modem in- en uitschakelen wanneer dat nodig mocht zijn. Volgens Ford Nederland heeft inmiddels zo’n driekwart van de Nederlandse gebruikers de modem geactiveerd. Dit stelt Ford in staat om veel informatie over de auto’s te verzamelen, deels real-time. Dit heeft voordelen voor de automaker, maar ook voor de eigenaar of beheerder van de auto. Het is echter voor het eerst dat die informatie ook real-time wordt ontsloten in een geïntegreerd systeem, waar ook dealers, klantenservice en fleet managers in kunnen werken.

Het is voor het eerst dat informatie real-time wordt ontsloten in een geïntegreerd systeem

Daarnaast is het ook voor het eerst dat al die informatie wordt samengebracht in een online overzicht: Ford Telematics. Dit is te volgen in de browser en in een app en functioneert als een soort dashboard, te vergelijken met Google Analytics. Hierin staat alle relevante auto-informatie, waaronder batterijniveau, onderhoudsstatus en meer. Telematics is niet alleen voor grote bedrijven, ook voor zzp’ers en voor zowel lange- als korte afstand. De gratis variant heet Ford Telemetrics Element en is beschikbaar voor iedereen die een of meerdere Ford bedrijfswagens heeft. De data is niet los te downloaden en blijft dus alleen verkrijgbaar via Ford Telemetrics en wordt gedeeld via Ford servers.

Het real-time kunnen volgen van het voertuig, is overigens geen gratis feature. Het betaalde abonnement gaat ongeveer achttien euro per auto per maand kosten, vermoedt Ford. Alle merken en types (dus ook ICE’s) kunnen worden aangesloten op het systeem. Al moet voor andere merken wel een plug-in device worden aangeschaft en kan er iets minder informatie worden uitgelezen.

Wij moeten geen fleet management gaan doen

Hans Schep, General Manager Ford Pro Europe

Ook kan Ford dankzij deze systemen het fleet management overnemen, al zegt het bedrijf niet de ambitie te hebben om het fleet management voor bedrijven te gaan doen. Schep: “Wij gaan geen fleet management doen. Daarvoor zijn we andere partnerships aangegaan.” Een van die partnerships is de joint-venture Ford Fleet Management, waarmee Ford en ALD Automotive in heel Europa geïntegreerde fleetlease- en beheeroplossingen bieden.

Wanneer een auto een mankement heeft, komt dat direct bij Ford Telematics terecht en indien gewenst wordt ook de dealer geïnformeerd. Wanneer het geen acuut mankement is, kan de de dealer de auto inplannen voor onderhoud en alvast noodzakelijke onderdelen bestellen. Als het acuut is, wordt daar uiteraard naar gehandeld, aldus Ford.

Ook alle data uit de auto kan real-time worden gevolgd en verwerkt. Gebruikers van Ford Pro krijgen toegang tot Ford Telemetrics, waarin de belangrijkste data te zien is. Daarmee kan onderhoud worden voorspeld, worden mankementen direct aan de garage gemeld en kan rijgedrag worden geoptimaliseerd. Ook als de rijder van de auto niet de eigenaar is, kan hij via een app up-to-date blijven over zijn auto en rijgedrag.

Minder downtime

Het volledig connected systeem zorgt ervoor dat auto’s minder vaak voor regulier onderhoud komen stil te staan en alleen naar de werkplaats gaan voor gericht onderhoud. Zo kan de auto langer blijven rijden. Daarnaast kunnen potentiële problemen op afstand worden gediagnosticeerd en bijtijds worden verholpen. “Wij richten ons op het verbeteren van de efficiency van de auto’s en het naar beneden krijgen van de downtime”, zegt Schep.

Door auto’s real-time te volgen kan weggedrag worden geanalyseerd

Het real-time volgen van de auto heeft als bijkomend voordeel dat weggedrag beter kan worden geanalyseerd. Dit kan leiden tot zuiniger gebruik van de auto’s. Dit kan op afstand door een fleet manager, maar ook door de berijder van de auto zelf. Ook rittenregistratie behoort tot de mogelijkheden van Ford Pro. Ford is nog in gesprek met de Belastingdienst om die rittenregistratie direct te kunnen koppelen, zo meldt het bedrijf. Door lagere uitval en lagere brandstofkosten kunnen bedrijven de fleetkosten met zo’n tien tot twintig procent verlagen, zo meldt Schep in gesprek met Automotive. Het cijfers is gebaseerd op eerdere ervaringen bij pilots.

Slim laden

Slim laden is volgens Ford nog één van de aspecten waar wagenparkbeheerders en ondernemers nog winst kunnen behalen. Om ook die services aan te bieden, heeft de automaker een Amerikaanse start-up, Electriphi, gekocht en geïntegreerd in de divisie Ford Pro. Daardoor is de automaker in staat om niet alleen de plaatsing van laadpalen aan te bieden, maar ook de bijbehorende software. Deze software is ook in staat om elektriciteit terug te geven aan het elektriciteitsnet. Ford zegt nauwelijks geld te verdienen aan de verkoop van elektriciteit; met de aanleg van de infrastructuur wordt wel geld verdiend. Schep: “We verwachten daar niet zoveel revenue op.”

Blijvende divisie

Voor Ford is Ford Pro niet alleen een testproject. Het is de bedoeling dat dit ecosysteem blijvend is en deel wordt van de beleving van het autorijden. Ford Pro wordt als service standaard aangeboden bij alle bedrijfswagens van het merk .Maar meer nog hoopt Ford hiermee de transitie naar een EV te versimpelen. Zoals Schep zegt: “De wereld van automotive verandert heel snel, maar die van onze klanten ook. We merken dat ze vaak zeggen: we willen wel elektrisch, we weten alleen niet hoe. Onze klanten willen werken met een simpele, praktische partner. Daarom hebben we Ford Pro in het leven geroepen.”

Lees ook: bedrijfswagenverkoop blijft dalen

E-Transit

De introductie van Ford Pro gaat gepaard met de lancering van de Transit-E, een van de vijf elektrische bedrijfswagens die het bedrijf tot 2024 op de markt wil brengen. Deze bedrijfswagen zal vanaf 58 duizend euro (exclusief btw en alle andere kosten) gaan kosten en heeft een range van 315 kilometer.

Met dit concept heeft Ford alle aspecten van fleetbeheer samengebracht in een oplossing die werkt als een app. Via data zijn alle auto’s realtime te volgen, onderhoud kan tijdig worden ingepland, storingen verholpen en het weggedrag kan constant worden verbeterd. Het concept is geschikt voor alle bedrijfsvormen: van eenmanszaken tot multinationals.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Hoe nieuwe divisie Ford Pro de EV-transitie in bestellers moet bevorderen | Automotive Online

Hoe nieuwe divisie Ford Pro de EV-transitie in bestellers moet bevorderen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ford Pro is een nieuwe divisie, vooral voor bedrijfswagens. (Foto: Ford)

De meest prominente vraag bij de lancering van Ford Pro, vorige week was eveneens een aparte: wat is het eigenlijk? Ford noemt het zelf een ‘ecosysteem’, maar het kan net zo goed een concept genoemd worden. In elk geval is Ford Pro een geheel eigen divisie die in plaats is gekomen van de bedrijfswagentak en die werd geïntroduceerd tijdens een herstructurering waar Ford of Europe werd opgesplitst. Het doel van de divisie is helder: de overgang naar EV makkelijker maken voor ondernemers. Het is een merkoverkoepelend concept dat software, onderhoud, laden, financiering en de daadwerkelijke auto’s onder één paraplu samenbrengt.

Vereenvoudigen EV-transitie

Het nieuwe ecosysteem is grotendeels een digitale exercitie, die is bedoeld om de overstap naar EV te vereenvoudigen voor eigenaren en beheerders van bedrijfswagens. Het project wordt geleid door de Nederlander Hans Schep, die al eerder  Fordliive leidde. Dit is geen toeval; dit connected systeem maakt een essentieel onderdeel uit van Ford Pro.

Meer dan de helft weet dat ze moeten elektrificeren, maar hebben geen idee hoe

Hans Schep, General Manager Ford Pro Europe

De ware nieuwigheid zit in het feit dat al deze elementen naadloos aan elkaar gekoppeld zijn. Het doel daarvan is om de EV-transitie overzichtelijk te maken en uiteindelijk voordelen te behalen als verbeterde uptime, kostenreductie, simpelere administratie en slimmer laden. Schep: “Meer dan de helft van onze klanten weten dat ze moeten elektrificeren, maar hebben geen idee hoe. Ford Pro helpt daarbij.”

Voordelen voor Ford

Wanneer een ondernemer nu naar een Transit Center toe gaat, zou hij daar in principe dus een naadloze end-to-end oplossing kunnen vinden voor alle vraagstukken omtrent elektrisch rijden. Van de financiering tot de laadpalen. Gevraagd naar wat het grote voordeel voor Ford is, zegt Schep: “Klantloyaliteit. Als zij tevreden zijn, blijven ze bij ons. Het is echt niet ons doel om direct te groeien naar vijftig procent marktaandeel.”

Andere extra inkomsten voor Ford zijn onder andere de abonnementsdienst voor de data, al zijn die inkomsten “niet significant”, aldus Schep. Ook op het laden verdient Ford “iets, maar niet veel.” Hoeveel dat is, kan of wil Ford niet zeggen.

Ford Telemetrics

Ford rust sinds 2019 alle bedrijfswagens standaard uit met een modem. De beheerder van de auto kan die modem in- en uitschakelen wanneer dat nodig mocht zijn. Volgens Ford Nederland heeft inmiddels zo’n driekwart van de Nederlandse gebruikers de modem geactiveerd. Dit stelt Ford in staat om veel informatie over de auto’s te verzamelen, deels real-time. Dit heeft voordelen voor de automaker, maar ook voor de eigenaar of beheerder van de auto. Het is echter voor het eerst dat die informatie ook real-time wordt ontsloten in een geïntegreerd systeem, waar ook dealers, klantenservice en fleet managers in kunnen werken.

Het is voor het eerst dat informatie real-time wordt ontsloten in een geïntegreerd systeem

Daarnaast is het ook voor het eerst dat al die informatie wordt samengebracht in een online overzicht: Ford Telematics. Dit is te volgen in de browser en in een app en functioneert als een soort dashboard, te vergelijken met Google Analytics. Hierin staat alle relevante auto-informatie, waaronder batterijniveau, onderhoudsstatus en meer. Telematics is niet alleen voor grote bedrijven, ook voor zzp’ers en voor zowel lange- als korte afstand. De gratis variant heet Ford Telemetrics Element en is beschikbaar voor iedereen die een of meerdere Ford bedrijfswagens heeft. De data is niet los te downloaden en blijft dus alleen verkrijgbaar via Ford Telemetrics en wordt gedeeld via Ford servers.

Het real-time kunnen volgen van het voertuig, is overigens geen gratis feature. Het betaalde abonnement gaat ongeveer achttien euro per auto per maand kosten, vermoedt Ford. Alle merken en types (dus ook ICE’s) kunnen worden aangesloten op het systeem. Al moet voor andere merken wel een plug-in device worden aangeschaft en kan er iets minder informatie worden uitgelezen.

Wij moeten geen fleet management gaan doen

Hans Schep, General Manager Ford Pro Europe

Ook kan Ford dankzij deze systemen het fleet management overnemen, al zegt het bedrijf niet de ambitie te hebben om het fleet management voor bedrijven te gaan doen. Schep: “Wij gaan geen fleet management doen. Daarvoor zijn we andere partnerships aangegaan.” Een van die partnerships is de joint-venture Ford Fleet Management, waarmee Ford en ALD Automotive in heel Europa geïntegreerde fleetlease- en beheeroplossingen bieden.

Wanneer een auto een mankement heeft, komt dat direct bij Ford Telematics terecht en indien gewenst wordt ook de dealer geïnformeerd. Wanneer het geen acuut mankement is, kan de de dealer de auto inplannen voor onderhoud en alvast noodzakelijke onderdelen bestellen. Als het acuut is, wordt daar uiteraard naar gehandeld, aldus Ford.

Ook alle data uit de auto kan real-time worden gevolgd en verwerkt. Gebruikers van Ford Pro krijgen toegang tot Ford Telemetrics, waarin de belangrijkste data te zien is. Daarmee kan onderhoud worden voorspeld, worden mankementen direct aan de garage gemeld en kan rijgedrag worden geoptimaliseerd. Ook als de rijder van de auto niet de eigenaar is, kan hij via een app up-to-date blijven over zijn auto en rijgedrag.

Minder downtime

Het volledig connected systeem zorgt ervoor dat auto’s minder vaak voor regulier onderhoud komen stil te staan en alleen naar de werkplaats gaan voor gericht onderhoud. Zo kan de auto langer blijven rijden. Daarnaast kunnen potentiële problemen op afstand worden gediagnosticeerd en bijtijds worden verholpen. “Wij richten ons op het verbeteren van de efficiency van de auto’s en het naar beneden krijgen van de downtime”, zegt Schep.

Door auto’s real-time te volgen kan weggedrag worden geanalyseerd

Het real-time volgen van de auto heeft als bijkomend voordeel dat weggedrag beter kan worden geanalyseerd. Dit kan leiden tot zuiniger gebruik van de auto’s. Dit kan op afstand door een fleet manager, maar ook door de berijder van de auto zelf. Ook rittenregistratie behoort tot de mogelijkheden van Ford Pro. Ford is nog in gesprek met de Belastingdienst om die rittenregistratie direct te kunnen koppelen, zo meldt het bedrijf. Door lagere uitval en lagere brandstofkosten kunnen bedrijven de fleetkosten met zo’n tien tot twintig procent verlagen, zo meldt Schep in gesprek met Automotive. Het cijfers is gebaseerd op eerdere ervaringen bij pilots.

Slim laden

Slim laden is volgens Ford nog één van de aspecten waar wagenparkbeheerders en ondernemers nog winst kunnen behalen. Om ook die services aan te bieden, heeft de automaker een Amerikaanse start-up, Electriphi, gekocht en geïntegreerd in de divisie Ford Pro. Daardoor is de automaker in staat om niet alleen de plaatsing van laadpalen aan te bieden, maar ook de bijbehorende software. Deze software is ook in staat om elektriciteit terug te geven aan het elektriciteitsnet. Ford zegt nauwelijks geld te verdienen aan de verkoop van elektriciteit; met de aanleg van de infrastructuur wordt wel geld verdiend. Schep: “We verwachten daar niet zoveel revenue op.”

Blijvende divisie

Voor Ford is Ford Pro niet alleen een testproject. Het is de bedoeling dat dit ecosysteem blijvend is en deel wordt van de beleving van het autorijden. Ford Pro wordt als service standaard aangeboden bij alle bedrijfswagens van het merk .Maar meer nog hoopt Ford hiermee de transitie naar een EV te versimpelen. Zoals Schep zegt: “De wereld van automotive verandert heel snel, maar die van onze klanten ook. We merken dat ze vaak zeggen: we willen wel elektrisch, we weten alleen niet hoe. Onze klanten willen werken met een simpele, praktische partner. Daarom hebben we Ford Pro in het leven geroepen.”

Lees ook: bedrijfswagenverkoop blijft dalen

E-Transit

De introductie van Ford Pro gaat gepaard met de lancering van de Transit-E, een van de vijf elektrische bedrijfswagens die het bedrijf tot 2024 op de markt wil brengen. Deze bedrijfswagen zal vanaf 58 duizend euro (exclusief btw en alle andere kosten) gaan kosten en heeft een range van 315 kilometer.

Met dit concept heeft Ford alle aspecten van fleetbeheer samengebracht in een oplossing die werkt als een app. Via data zijn alle auto’s realtime te volgen, onderhoud kan tijdig worden ingepland, storingen verholpen en het weggedrag kan constant worden verbeterd. Het concept is geschikt voor alle bedrijfsvormen: van eenmanszaken tot multinationals.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.