‘Toyota, Nissan en Honda minst voorbereid op EV-transitie’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Prius was de eerste wereldwijde hybride bestseller. (Foto: Shutterstock)

Toyota, Nissan en Honda zijn het minst voorbereid op een emissievrije verschuiving, zegt onderzoeksbureau Influencemap in een rapport dat in handen is van Automotive. De Japanse merken Toyota, Nissan en Honda zouden momenteel achterblijven bij de wereldwijde concurrenten bij de overstap naar EV’s.

De bevindingen zijn gebaseerd op een beoordeling van de aangekondigde plannen van twaalf grote automakers op het gebied van klimaatbeleid, gekoppeld aan een onderzoek van de productieplannen van de automakers tot 2029. Deze informatie is afkomstig van informatiedienstverlener IHS Markit . Dit wordt vergeleken met het 1,5°C-scenario van het International Energy Agency voor het koolstofarm maken van de transportsector. Volgens het 1,5°C-scenario van het IEA moet in 2030 57,5 procent van de wereldwijde autoverkopen emissievrij zijn.

Verhogen

De gecombineerde wereldwijde productie van batterij-elektrische voertuigen door alle autofabrikanten zal naar verwachting echter slechts 32 procent bedragen in 2029 (en slechts 0,1 procent voor FCEV’s). Dit betekent dat de autosector de productie van emissievrije voertuigen in het laatste jaar met 80 procent moet verhogen om de doelstelling van het IEA voor 2030 te halen. Volgens de studie zal tegen 2029 naar verwachting slechts 14 procent van Toyota’s wereldwijde productie voor EV’s zijn. Voor Honda is dit 18 procent voor Honda en 22 procent voor Nissan. Voor Ford en Volkswagen Group is dit 36 procent en 43 procent.

Productie Toyota

Er zijn echter sterke regionale verschillen binnen individuele autofabrikanten, zo zegt Influencemap. Zo zal in 2029 49 procent van Toyota’s in de EU geproduceerde vloot elektrisch aangedreven zijn, terwijl dat in de Verenigde Staten slechts 4 procent is. Zelf verwacht Toyota in 2030 dat een derde van de productie EV’s betreft. Daarvoor investeert het bedrijf 60 miljard euro in de EV-transitie. Vanaf 2035 verkoopt Lexus alleen nog EV’s.

Honda investeert het komende decennium 37 miljard euro en verwacht dat ruwweg de helft van de productie in 2030 EV zal zijn. De Nissan-Renault alliantie heeft aangekondigd om de komende vijf jaar 20 miljard euro te investeren in de EV-transitie.

Alleen Tesla doet het goed

Overigens heeft vrijwel de hele auto-industrie boter op het hoofd, volgens de organisatie. Influencemap schrijft: “Alle twaalf bedrijven die voor dit onderzoek zijn geanalyseerd, hebben publiekelijk hun steun uitgesproken voor het Akkoord van Parijs. Maar slechts één, Tesla, houdt zich bezig met beleid dat in overeenstemming is met de doelstellingen van de overeenkomst, en slechts twee ,Tesla en Mercedes-Benz, zullen naar verwachting snel genoeg overstappen op batterij-elektrische voertuigen (BEV) om te voldoen aan de 1,5 ° C-route van het International Energy Agency.”

Tot slot stelt rapport ook vast dat de groeiende productie van suv’s de decarbonisatie van de automobielsector bedreigt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Toyota, Nissan en Honda minst voorbereid op EV-transitie’ | Automotive Online

‘Toyota, Nissan en Honda minst voorbereid op EV-transitie’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Prius was de eerste wereldwijde hybride bestseller. (Foto: Shutterstock)

Toyota, Nissan en Honda zijn het minst voorbereid op een emissievrije verschuiving, zegt onderzoeksbureau Influencemap in een rapport dat in handen is van Automotive. De Japanse merken Toyota, Nissan en Honda zouden momenteel achterblijven bij de wereldwijde concurrenten bij de overstap naar EV’s.

De bevindingen zijn gebaseerd op een beoordeling van de aangekondigde plannen van twaalf grote automakers op het gebied van klimaatbeleid, gekoppeld aan een onderzoek van de productieplannen van de automakers tot 2029. Deze informatie is afkomstig van informatiedienstverlener IHS Markit . Dit wordt vergeleken met het 1,5°C-scenario van het International Energy Agency voor het koolstofarm maken van de transportsector. Volgens het 1,5°C-scenario van het IEA moet in 2030 57,5 procent van de wereldwijde autoverkopen emissievrij zijn.

Verhogen

De gecombineerde wereldwijde productie van batterij-elektrische voertuigen door alle autofabrikanten zal naar verwachting echter slechts 32 procent bedragen in 2029 (en slechts 0,1 procent voor FCEV’s). Dit betekent dat de autosector de productie van emissievrije voertuigen in het laatste jaar met 80 procent moet verhogen om de doelstelling van het IEA voor 2030 te halen. Volgens de studie zal tegen 2029 naar verwachting slechts 14 procent van Toyota’s wereldwijde productie voor EV’s zijn. Voor Honda is dit 18 procent voor Honda en 22 procent voor Nissan. Voor Ford en Volkswagen Group is dit 36 procent en 43 procent.

Productie Toyota

Er zijn echter sterke regionale verschillen binnen individuele autofabrikanten, zo zegt Influencemap. Zo zal in 2029 49 procent van Toyota’s in de EU geproduceerde vloot elektrisch aangedreven zijn, terwijl dat in de Verenigde Staten slechts 4 procent is. Zelf verwacht Toyota in 2030 dat een derde van de productie EV’s betreft. Daarvoor investeert het bedrijf 60 miljard euro in de EV-transitie. Vanaf 2035 verkoopt Lexus alleen nog EV’s.

Honda investeert het komende decennium 37 miljard euro en verwacht dat ruwweg de helft van de productie in 2030 EV zal zijn. De Nissan-Renault alliantie heeft aangekondigd om de komende vijf jaar 20 miljard euro te investeren in de EV-transitie.

Alleen Tesla doet het goed

Overigens heeft vrijwel de hele auto-industrie boter op het hoofd, volgens de organisatie. Influencemap schrijft: “Alle twaalf bedrijven die voor dit onderzoek zijn geanalyseerd, hebben publiekelijk hun steun uitgesproken voor het Akkoord van Parijs. Maar slechts één, Tesla, houdt zich bezig met beleid dat in overeenstemming is met de doelstellingen van de overeenkomst, en slechts twee ,Tesla en Mercedes-Benz, zullen naar verwachting snel genoeg overstappen op batterij-elektrische voertuigen (BEV) om te voldoen aan de 1,5 ° C-route van het International Energy Agency.”

Tot slot stelt rapport ook vast dat de groeiende productie van suv’s de decarbonisatie van de automobielsector bedreigt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.