Mercedes richt pijlen op ’top-end premium-segment’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Maybach gaat een meer prominente rol spelen. (Foto: Shutterstock)

Fabrikant Mercedes-Benz verhoogt zijn investeringen in het luxesegment. Door te investeren in zijn meest luxe modellen, denkt het bedrijf zijn winstgevendheid structureel te kunnen verhogen. Dat meldt de fabrikant vandaag.

Mercedes onderscheidt drie categorieën waarin het nu actief is: top-end luxury, core luxury en entry luxury. In het gepresenteerde meerjarenplan gaat 75 procent van alle investeringen naar de twee hoogste segmenten. Mercedes zal ook zijn aanbod van limited editions en exclusieve samenwerkingsmodellen uitbreiden. Dit zijn volgens Mercedes de meest winstgevende segmenten. In het Entry Luxury-segment gaat Mercedes-Benz het aantal carrosserievarianten terugbrengen van zeven naar vier. 

Kern

“Wat altijd de kern van ons merk is geweest, is nu ook de kern van onze strategie: het luxesegment. We scherpen de focus van ons bedrijfsmodel en productportfolio verder aan om het potentieel van Mercedes-Benz ook onder uitdagende omstandigheden te maximaliseren. De focus ligt op het streven om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur.

Groei

Als onderdeel van deze aangescherpte strategie streeft Mercedes-Benz naar een groei van het verkoopaandeel van zijn topmodellen met ongeveer 60 procent tegen 2026 ten opzichte van 2019. Ook wordt gestreefd naar een forse verhoging van de winstgevendheid en een grotere financiële weerbaarheid. Mercedes-Benz streeft ernaar om tegen het midden van het decennium een winstmarge van circa 14 procent onder gunstige marktomstandigheden te bereiken. Door zich te concentreren op de bovenkant van de markt, verwacht de onderneming zelfs onder uitdagende marktomstandigheden winst te kunnen blijven maken.

De strategische beslissing van de onderneming om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden dat toelaten – en de ambitie om tegen 2039 klimaatneutraal te zijn, zullen de link tussen luxe en duurzaamheid verder versterken.

Agentuur

Mercedes maakte eerder dit jaar bekend dat het overstapt naar een agentuurmodel. Volgens de fabrikant is dat nodig om  nieuwe verkoopkanalen – online en offline – op te zetten en “verdere maatregelen te kunnen nemen die een naadloze klantervaring bieden”. De onderneming gaat ervan uit dat tegen 2025 meer dan 80 procent van de verkoop in Europa uit directe verkoop zal bestaan. Het persoonlijk contact met de klant blijft daarbij “de ruggengraat van de aanwezigheid en de verkoop van het merk”. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mercedes richt pijlen op ’top-end premium-segment’ | Automotive Online

Mercedes richt pijlen op ’top-end premium-segment’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Maybach gaat een meer prominente rol spelen. (Foto: Shutterstock)

Fabrikant Mercedes-Benz verhoogt zijn investeringen in het luxesegment. Door te investeren in zijn meest luxe modellen, denkt het bedrijf zijn winstgevendheid structureel te kunnen verhogen. Dat meldt de fabrikant vandaag.

Mercedes onderscheidt drie categorieën waarin het nu actief is: top-end luxury, core luxury en entry luxury. In het gepresenteerde meerjarenplan gaat 75 procent van alle investeringen naar de twee hoogste segmenten. Mercedes zal ook zijn aanbod van limited editions en exclusieve samenwerkingsmodellen uitbreiden. Dit zijn volgens Mercedes de meest winstgevende segmenten. In het Entry Luxury-segment gaat Mercedes-Benz het aantal carrosserievarianten terugbrengen van zeven naar vier. 

Kern

“Wat altijd de kern van ons merk is geweest, is nu ook de kern van onze strategie: het luxesegment. We scherpen de focus van ons bedrijfsmodel en productportfolio verder aan om het potentieel van Mercedes-Benz ook onder uitdagende omstandigheden te maximaliseren. De focus ligt op het streven om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur.

Groei

Als onderdeel van deze aangescherpte strategie streeft Mercedes-Benz naar een groei van het verkoopaandeel van zijn topmodellen met ongeveer 60 procent tegen 2026 ten opzichte van 2019. Ook wordt gestreefd naar een forse verhoging van de winstgevendheid en een grotere financiële weerbaarheid. Mercedes-Benz streeft ernaar om tegen het midden van het decennium een winstmarge van circa 14 procent onder gunstige marktomstandigheden te bereiken. Door zich te concentreren op de bovenkant van de markt, verwacht de onderneming zelfs onder uitdagende marktomstandigheden winst te kunnen blijven maken.

De strategische beslissing van de onderneming om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden dat toelaten – en de ambitie om tegen 2039 klimaatneutraal te zijn, zullen de link tussen luxe en duurzaamheid verder versterken.

Agentuur

Mercedes maakte eerder dit jaar bekend dat het overstapt naar een agentuurmodel. Volgens de fabrikant is dat nodig om  nieuwe verkoopkanalen – online en offline – op te zetten en “verdere maatregelen te kunnen nemen die een naadloze klantervaring bieden”. De onderneming gaat ervan uit dat tegen 2025 meer dan 80 procent van de verkoop in Europa uit directe verkoop zal bestaan. Het persoonlijk contact met de klant blijft daarbij “de ruggengraat van de aanwezigheid en de verkoop van het merk”. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.