‘GM brengt Cadillac en Hummer als EV-merken terug naar Europa’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De Lyriq zou het eerste model van Cadillac op de Europese markt kunnen zijn. (Foto: Cadillac)

General Motors is van plan terug te keren naar Europa met Cadillac en Hummer, zo meldt Automotive News Europe op basis van anonieme bronnen rond GM. De autofabrikant zal waarschijnlijk beginnen met het importeren van de elektrische Cadillac Lyriq, die al te koop is in de VS.

Eerder liet GM-ceo Mary Barra doorschemeren dat dat de autofabrikant vijf jaar na de verkoop van de Opel/Vauxhall-merken de Europese markt opnieuw kan betreden als ‘een all-EV-speler’. Nadat GM het grootste deel van zijn Europese activiteiten verkocht, bleef het een beperkt aantal geïmporteerde Cadillac-modellen op de markt brengen via het hoofdkantoor in Zwitserland.

In 2021 maakte Barra bekend dat GM vanaf 2035 stopt met de verkoop van ICE’s.

In november maakte het bedrijf bekend dat het Mahmoud Samara, een sales executive van Cadillac, aanstelde als president en managing director van GM Europe. Op het moment van aankondiging zei Samara dat “Europa de op één na grootste en snelst groeiende markt voor elektrische voertuigen ter wereld is, wat een belangrijke kans biedt.”

Begin deze maand stemde het Europees Parlement voor een verbod op de verkoop van brandstofmotoren vanaf 2035.

Onlangs herintroduceerde GM het slapende merk Hummer op de Amerikaanse markt. In december is begonnen met de productie van een elektrische pick-up.

Invasie Europa 

Eerder werd bekend dat het Amerikaanse merk Lucid deze kant op komt, evenals Rivian. Ook Chinese merken betreden massaal de Europese markt. Zo begon Xpeng eerder dit jaar met de verkoop van auto’s, evenals Nio en breidt Geely steeds verder uit, met onder andere de herintroductie van Lotus.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘GM brengt Cadillac en Hummer als EV-merken terug naar Europa’ | Automotive Online

‘GM brengt Cadillac en Hummer als EV-merken terug naar Europa’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De Lyriq zou het eerste model van Cadillac op de Europese markt kunnen zijn. (Foto: Cadillac)

General Motors is van plan terug te keren naar Europa met Cadillac en Hummer, zo meldt Automotive News Europe op basis van anonieme bronnen rond GM. De autofabrikant zal waarschijnlijk beginnen met het importeren van de elektrische Cadillac Lyriq, die al te koop is in de VS.

Eerder liet GM-ceo Mary Barra doorschemeren dat dat de autofabrikant vijf jaar na de verkoop van de Opel/Vauxhall-merken de Europese markt opnieuw kan betreden als ‘een all-EV-speler’. Nadat GM het grootste deel van zijn Europese activiteiten verkocht, bleef het een beperkt aantal geïmporteerde Cadillac-modellen op de markt brengen via het hoofdkantoor in Zwitserland.

In 2021 maakte Barra bekend dat GM vanaf 2035 stopt met de verkoop van ICE’s.

In november maakte het bedrijf bekend dat het Mahmoud Samara, een sales executive van Cadillac, aanstelde als president en managing director van GM Europe. Op het moment van aankondiging zei Samara dat “Europa de op één na grootste en snelst groeiende markt voor elektrische voertuigen ter wereld is, wat een belangrijke kans biedt.”

Begin deze maand stemde het Europees Parlement voor een verbod op de verkoop van brandstofmotoren vanaf 2035.

Onlangs herintroduceerde GM het slapende merk Hummer op de Amerikaanse markt. In december is begonnen met de productie van een elektrische pick-up.

Invasie Europa 

Eerder werd bekend dat het Amerikaanse merk Lucid deze kant op komt, evenals Rivian. Ook Chinese merken betreden massaal de Europese markt. Zo begon Xpeng eerder dit jaar met de verkoop van auto’s, evenals Nio en breidt Geely steeds verder uit, met onder andere de herintroductie van Lotus.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.