EU-verbod op auto met verbrandingsmotoren stap dichterbij

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het besluit roept belangrijke vragen op, vindt Acea-voorzitter Oliver ZIpse.

De Europese Klimaatministers zijn akkoord met het ‘Fit for 55′ pakket waarmee in Europa de CO2-uitstoot drastisch moet worden verlaagd. Onderdeel van dit plan is om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt de Raad van de Europese Unie.

Nu moeten de individuele EU-lidstaten nog met de plannen instemmen; daarvoor gaat het Europees Parlement nog in onderhandeling met de lidstaten. Het is nog niet bekend hoe lang dat zal gaan duren. Er is door diverse landen al wel gereageerd op het voorstel, omdat al eerder bekend werd dat het ‘brandstofverbod’ ongewijzigd zou worden goedgekeurd.

Grote gevolgen

Onder andere Duitsland en Italië hebben al aangegeven niet akkoord te zullen gaan met het huidige voorstel. Fabrikantenorganisatie Acea zegt in een reactie het besluit van de Raad te respecteren, maar wijst ook op de ‘grote gevolgen die het heeft, niet alleen voor de auto-industrie, maar ook voor de economie van de EU’. “Voor alle duidelijkheid: de auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050. Maar het besluit van de Raad roept belangrijke vragen op die nog niet zijn beantwoord, zoals hoe Europa strategische toegang krijgt tot belangrijke grondstoffen voor e-mobiliteit”, aldus Oliver Zipse, president van Acea en ceo van BMW, die wil benadrukken dat de sleutel tot het behalen van de C02-doelstellingen niet allen bij de industrie liggen. “Als de EU een pionier wil zijn op dit gebied, moet de beschikbaarheid van deze materialen worden gegarandeerd. Anders worden we bedreigd met nieuwe afhankelijkheden, omdat andere economische regio’s zich al in een vroeg stadium hebben gepositioneerd.”

EU-verbod op auto met verbrandingsmotoren stap dichterbij | Automotive Online

EU-verbod op auto met verbrandingsmotoren stap dichterbij

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het besluit roept belangrijke vragen op, vindt Acea-voorzitter Oliver ZIpse.

De Europese Klimaatministers zijn akkoord met het ‘Fit for 55′ pakket waarmee in Europa de CO2-uitstoot drastisch moet worden verlaagd. Onderdeel van dit plan is om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt de Raad van de Europese Unie.

Nu moeten de individuele EU-lidstaten nog met de plannen instemmen; daarvoor gaat het Europees Parlement nog in onderhandeling met de lidstaten. Het is nog niet bekend hoe lang dat zal gaan duren. Er is door diverse landen al wel gereageerd op het voorstel, omdat al eerder bekend werd dat het ‘brandstofverbod’ ongewijzigd zou worden goedgekeurd.

Grote gevolgen

Onder andere Duitsland en Italië hebben al aangegeven niet akkoord te zullen gaan met het huidige voorstel. Fabrikantenorganisatie Acea zegt in een reactie het besluit van de Raad te respecteren, maar wijst ook op de ‘grote gevolgen die het heeft, niet alleen voor de auto-industrie, maar ook voor de economie van de EU’. “Voor alle duidelijkheid: de auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050. Maar het besluit van de Raad roept belangrijke vragen op die nog niet zijn beantwoord, zoals hoe Europa strategische toegang krijgt tot belangrijke grondstoffen voor e-mobiliteit”, aldus Oliver Zipse, president van Acea en ceo van BMW, die wil benadrukken dat de sleutel tot het behalen van de C02-doelstellingen niet allen bij de industrie liggen. “Als de EU een pionier wil zijn op dit gebied, moet de beschikbaarheid van deze materialen worden gegarandeerd. Anders worden we bedreigd met nieuwe afhankelijkheden, omdat andere economische regio’s zich al in een vroeg stadium hebben gepositioneerd.”