Hyundai voert winst met bijna 60 procent op

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
De verkopen van vol-elektrische modellen van Hyundai kwamen de helft hoger uit op 53.126 auto’s. (Foto: Hyundai)

De Hyundai Group heeft in het tweede kwartaal een winst gerealiseerd van omgerekend 2,3 miljard euro, dat is 58 procent meer dan een jaar eerder. De omzet ging met bijna 19 procent omhoog naar 27 miljard euro. Hyundai en Genesis verkochten wereldwijd 976.350 voertuigen, 5,3 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2021.

De verkopen van vol-elektrische modellen van Hyundai kwamen de helft hoger uit op 53.126 auto’s. Dat meldt Hyundai Group in een kwartaalbericht.

Onzekere omstandigheden

De winstgroei is te danken aan een betere productmix, met name hogere verkopen van Genesis en suv’s en minder kortingen, alsmede aan de gunstige koers van de Zuid-Koreaanse Won. Ondanks de goede resultaten verwacht Hyundai Groep dat de onzekere omstandigheden in de tweede jaarhelft zullen aanhouden met wisselvallige prijzen voor grondstoffen en het weer oplaaien van corona. Het bedrijf wil de winstgevendheid op peil houden met ‘geoptimaliseerde productie- en verkoopprocessen’. 

Europese markt

Hyundai wil zijn positie bij elektrische voertuigen versterken. Specifiek voor de Europese markt hebben de Zuid-Koreanen een kleinere en goedkopere EV in de pijplijn. Dat zal echter niet vandaag of morgen zijn, heeft marketing directeur Andreas-Christoph Hofmann van Hyundai Motor Europe meegedeeld: “Het ontwikkelen van een batterij-aangedreven instapmodel kost tijd voordat we die in productie kunnen nemen.’’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Hyundai voert winst met bijna 60 procent op | Automotive Online

Hyundai voert winst met bijna 60 procent op

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
De verkopen van vol-elektrische modellen van Hyundai kwamen de helft hoger uit op 53.126 auto’s. (Foto: Hyundai)

De Hyundai Group heeft in het tweede kwartaal een winst gerealiseerd van omgerekend 2,3 miljard euro, dat is 58 procent meer dan een jaar eerder. De omzet ging met bijna 19 procent omhoog naar 27 miljard euro. Hyundai en Genesis verkochten wereldwijd 976.350 voertuigen, 5,3 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2021.

De verkopen van vol-elektrische modellen van Hyundai kwamen de helft hoger uit op 53.126 auto’s. Dat meldt Hyundai Group in een kwartaalbericht.

Onzekere omstandigheden

De winstgroei is te danken aan een betere productmix, met name hogere verkopen van Genesis en suv’s en minder kortingen, alsmede aan de gunstige koers van de Zuid-Koreaanse Won. Ondanks de goede resultaten verwacht Hyundai Groep dat de onzekere omstandigheden in de tweede jaarhelft zullen aanhouden met wisselvallige prijzen voor grondstoffen en het weer oplaaien van corona. Het bedrijf wil de winstgevendheid op peil houden met ‘geoptimaliseerde productie- en verkoopprocessen’. 

Europese markt

Hyundai wil zijn positie bij elektrische voertuigen versterken. Specifiek voor de Europese markt hebben de Zuid-Koreanen een kleinere en goedkopere EV in de pijplijn. Dat zal echter niet vandaag of morgen zijn, heeft marketing directeur Andreas-Christoph Hofmann van Hyundai Motor Europe meegedeeld: “Het ontwikkelen van een batterij-aangedreven instapmodel kost tijd voordat we die in productie kunnen nemen.’’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.