Chiptekort-spook blijft Honda en Stellantis frusteren

Chiptekort • Honda ziet zich genoodzaakt de productie met 40 procent terug te draaien.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

Chiptekorten hebben Honda en Stellantis afgelopen week genoodzaakt de productie terug te draaien. Dit melden verschillende internationale media.

Honda zei donderdag dat het begin september de productieplannen in Japan met 40 procent zou verlagen vanwege aanhoudende problemen met de toeleveringsketen en logistiek. De assemblagefabriek in de prefectuur Saitama, ten noorden van Tokio, zal begin volgende maand de productie met ongeveer 40 procent verminderen. Twee lijnen in de Suzuka-fabriek in het westen van Japan zullen de productieplannen begin september met ongeveer 30 procent verminderen. Honda gaf de schuld aan vertragingen bij het ontvangen van onderdelen en logistiek als gevolg van COVID-19 en chiptekorten.

In het Franse Sochaux zag Stellantis zich genoodzaakt de productie op te schorten. De autoproductie zal daar tot zaterdag worden opgeschort, zo bevestigde het bedrijf aan Reuters. Ook daarbij werd het chiptekort als reden voor de onderbreking genoemd.

Eerder deze maand zag ook Toyota zich genoodzaakt een fabriek te sluiten.

Einde van het chiptekort

De beperkingen komen op een moment dat een aantal fabrikanten en toeleveranciers licht aan het einde van de tunnel lijken te zien. Zo meldde Renault eerder dat het eind van het chiptekort in zicht was, en ook toeleverancier ABB uitte zich positief. VW Group verwacht dat het tekort nog tot zeker 2024 voelbaar zal zijn.

Eurocommissaris Thierry Breton kwam eerder dit jaar met een wetsvoorstel om productie in Europa te stimuleren en de chipexport aan banden te leggen als de EU tekort komt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Chiptekort-spook blijft Honda en Stellantis frusteren | Automotive Online

Chiptekort-spook blijft Honda en Stellantis frusteren

Chiptekort • Honda ziet zich genoodzaakt de productie met 40 procent terug te draaien.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

Chiptekorten hebben Honda en Stellantis afgelopen week genoodzaakt de productie terug te draaien. Dit melden verschillende internationale media.

Honda zei donderdag dat het begin september de productieplannen in Japan met 40 procent zou verlagen vanwege aanhoudende problemen met de toeleveringsketen en logistiek. De assemblagefabriek in de prefectuur Saitama, ten noorden van Tokio, zal begin volgende maand de productie met ongeveer 40 procent verminderen. Twee lijnen in de Suzuka-fabriek in het westen van Japan zullen de productieplannen begin september met ongeveer 30 procent verminderen. Honda gaf de schuld aan vertragingen bij het ontvangen van onderdelen en logistiek als gevolg van COVID-19 en chiptekorten.

In het Franse Sochaux zag Stellantis zich genoodzaakt de productie op te schorten. De autoproductie zal daar tot zaterdag worden opgeschort, zo bevestigde het bedrijf aan Reuters. Ook daarbij werd het chiptekort als reden voor de onderbreking genoemd.

Eerder deze maand zag ook Toyota zich genoodzaakt een fabriek te sluiten.

Einde van het chiptekort

De beperkingen komen op een moment dat een aantal fabrikanten en toeleveranciers licht aan het einde van de tunnel lijken te zien. Zo meldde Renault eerder dat het eind van het chiptekort in zicht was, en ook toeleverancier ABB uitte zich positief. VW Group verwacht dat het tekort nog tot zeker 2024 voelbaar zal zijn.

Eurocommissaris Thierry Breton kwam eerder dit jaar met een wetsvoorstel om productie in Europa te stimuleren en de chipexport aan banden te leggen als de EU tekort komt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.