VW’s batterijtak Powerco sluit joint venture, Chinees Calb wil 1,5 miljard euro ophalen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Vlnr: Thomas Schmall, voorzitter toezichtsraad Powerco, Jörg Teichmann, cpo Powerco, Ralph Kiessling, evp Umicore en Umicore-ceo Mathias Miedreich. (Foto: Powerco)

Volkswagen’s batterij-eenheid Powerco heeft een joint venture gevormd met het Belgische Umicore voor de productie van precursor- en kathodemateriaal in Europa. Gezamenlijk zullen de bedrijven 3 miljard euro gaan investeren, zo melden ze maandag.

De joint venture streeft naar een jaarlijkse capaciteit van 40 gigawattuur (GWh) in 2026 met als doel tegen het einde van het decennium 160 GWh te bereiken – genoeg om ongeveer 2,2 miljoen volledig elektrische voertuigen van stroom te voorzien.

Umicore zal vanaf 2025 de Europese batterijcelfabrieken van Powerco bevoorraden, te beginnen in de Salzgitter-fabriek van Volkswagen. Eerder dit jaar begon Powerco met de bouw van de batterijfabriek in Salzgitter. Het bedrijf wil zo’n twintig miljard euro gaan investeren in batterijproductie.

Volkswagen, dat van plan is om tegen 2030 zes batterijfabrieken in Europa te bouwen, kondigde eind 2021 voor het eerst aan dat het een joint venture met Umicore plant.

Calb

De Chinese batterijmaker Calb wil zo’n 1,8 miljard euro ophalen bij een beursgang later dit jaar, volgens een bedrijfsverklaring. Het zou de grootste nieuwe aandelenverkoop in Hong Kong van 2022 betekenen.

Catl

Het eveneens Chinese Catl overweegt een derde batterijfabriek in Europa, zo meldt Bloomberg op basis van uitspraken van de Europese president Matthias Zentgraf. Contemporary Amperex Technology Co. Ltd is de grootste fabrikant van batterijen voor elektrische voertuigen ter wereld. Zentgraf: “We denken hierover na, maar momenteel is er geen duidelijke beslissing of activiteit.”

Catl kondigde vorige maand plannen aan om een tweede Europese batterijfabriek in Hongarije te bouwen, waarin 7,3 miljard euro wordt geïnvesteerd in samenwerking met Mercedes-Benz.

De faciliteit heeft een geplande output van 100 gigawattuur en zal ook Volkswagen Group, BMW en Stellantis bevoorraden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

VW’s batterijtak Powerco sluit joint venture, Chinees Calb wil 1,5 miljard euro ophalen | Automotive Online

VW’s batterijtak Powerco sluit joint venture, Chinees Calb wil 1,5 miljard euro ophalen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Vlnr: Thomas Schmall, voorzitter toezichtsraad Powerco, Jörg Teichmann, cpo Powerco, Ralph Kiessling, evp Umicore en Umicore-ceo Mathias Miedreich. (Foto: Powerco)

Volkswagen’s batterij-eenheid Powerco heeft een joint venture gevormd met het Belgische Umicore voor de productie van precursor- en kathodemateriaal in Europa. Gezamenlijk zullen de bedrijven 3 miljard euro gaan investeren, zo melden ze maandag.

De joint venture streeft naar een jaarlijkse capaciteit van 40 gigawattuur (GWh) in 2026 met als doel tegen het einde van het decennium 160 GWh te bereiken – genoeg om ongeveer 2,2 miljoen volledig elektrische voertuigen van stroom te voorzien.

Umicore zal vanaf 2025 de Europese batterijcelfabrieken van Powerco bevoorraden, te beginnen in de Salzgitter-fabriek van Volkswagen. Eerder dit jaar begon Powerco met de bouw van de batterijfabriek in Salzgitter. Het bedrijf wil zo’n twintig miljard euro gaan investeren in batterijproductie.

Volkswagen, dat van plan is om tegen 2030 zes batterijfabrieken in Europa te bouwen, kondigde eind 2021 voor het eerst aan dat het een joint venture met Umicore plant.

Calb

De Chinese batterijmaker Calb wil zo’n 1,8 miljard euro ophalen bij een beursgang later dit jaar, volgens een bedrijfsverklaring. Het zou de grootste nieuwe aandelenverkoop in Hong Kong van 2022 betekenen.

Catl

Het eveneens Chinese Catl overweegt een derde batterijfabriek in Europa, zo meldt Bloomberg op basis van uitspraken van de Europese president Matthias Zentgraf. Contemporary Amperex Technology Co. Ltd is de grootste fabrikant van batterijen voor elektrische voertuigen ter wereld. Zentgraf: “We denken hierover na, maar momenteel is er geen duidelijke beslissing of activiteit.”

Catl kondigde vorige maand plannen aan om een tweede Europese batterijfabriek in Hongarije te bouwen, waarin 7,3 miljard euro wordt geïnvesteerd in samenwerking met Mercedes-Benz.

De faciliteit heeft een geplande output van 100 gigawattuur en zal ook Volkswagen Group, BMW en Stellantis bevoorraden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.