‘Europa komt met nieuwe regels voor aansprakelijkheid bij zelfrijdende auto’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Bedrijven moeten straks bewijzen dat hun producten veilig zijn en aan de regels voldoen. (foto: Shutterstock)

De Europese Commissie wil de regels over aansprakelijkheid bij schade of letsel bij de toepassing van kunstmatige intelligentie, zoals zelfrijdende auto’s, eenvoudiger maken. Dat meldt het ANP. De nieuwe regels over bijvoorbeeld mankerende software-updates of haperende digitale diensten gaan volgens het persbureau ook gelden voor producten als robots en drones. In Europa werken onder andere Volkswagen en Bosch aan techniek voor de autonome auto’s.

Het dagelijks EU-bestuur wil de bewijslast omkeren: bedrijven moeten bewijzen dat hun producten veilig zijn en aan de regels voldoen. De nieuwe regels moeten het makkelijker maken voor consumenten om bij schade de bedrijven die de kunstmatige intelligentie leveren aan te klagen. Ook in het VK is een dergelijke nieuwe wetgeving voor autonoom rijden in voorbereiding. De discussie over de aansprakelijkheid bij ongelukken met autonome auto’s speelt al langer, vooral tussen autofabrikanten en verzekeraars.

Dataverlies

De Commissie wil bovendien het soort schade door defecte of onveilige producten dat kan worden geclaimd uitbreiden. Zo wordt het mogelijk om onder meer aansprakelijkheid te eisen voor verlies van data, bij emotionele schade en bij privacyschendingen. 

“Het gebruik van kunstmatige intelligentie werkt alleen als de consument zich veilig en beschermd voelt. Daarom stellen we voor om ons juridische kader geschikt te maken voor de digitale overgang,” zegt Eurocommissaris Didier Reynders (Justitie). De huidige Europese wetgeving over productaansprakelijkheid is veertig jaar oud. De voorstellen moeten worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement.

Consultatie

Ook in Nederland maakt de overheid zich klaar voor de komst van de zelfrijdende auto. Volgens Stadszaken.nl gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een inventarisatie doen bij lokale overheden en wegbeheerders over de komst van autonoom rijden en het verantwoordelijkheidsvraagstuk. Die consultatie moet leiden tot een aantal aanbevelingen voor de inpassing van zelfrijdende auto’s en aanpassingen op het gebied van regelgeving en infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Europa komt met nieuwe regels voor aansprakelijkheid bij zelfrijdende auto’ | Automotive Online

‘Europa komt met nieuwe regels voor aansprakelijkheid bij zelfrijdende auto’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Bedrijven moeten straks bewijzen dat hun producten veilig zijn en aan de regels voldoen. (foto: Shutterstock)

De Europese Commissie wil de regels over aansprakelijkheid bij schade of letsel bij de toepassing van kunstmatige intelligentie, zoals zelfrijdende auto’s, eenvoudiger maken. Dat meldt het ANP. De nieuwe regels over bijvoorbeeld mankerende software-updates of haperende digitale diensten gaan volgens het persbureau ook gelden voor producten als robots en drones. In Europa werken onder andere Volkswagen en Bosch aan techniek voor de autonome auto’s.

Het dagelijks EU-bestuur wil de bewijslast omkeren: bedrijven moeten bewijzen dat hun producten veilig zijn en aan de regels voldoen. De nieuwe regels moeten het makkelijker maken voor consumenten om bij schade de bedrijven die de kunstmatige intelligentie leveren aan te klagen. Ook in het VK is een dergelijke nieuwe wetgeving voor autonoom rijden in voorbereiding. De discussie over de aansprakelijkheid bij ongelukken met autonome auto’s speelt al langer, vooral tussen autofabrikanten en verzekeraars.

Dataverlies

De Commissie wil bovendien het soort schade door defecte of onveilige producten dat kan worden geclaimd uitbreiden. Zo wordt het mogelijk om onder meer aansprakelijkheid te eisen voor verlies van data, bij emotionele schade en bij privacyschendingen. 

“Het gebruik van kunstmatige intelligentie werkt alleen als de consument zich veilig en beschermd voelt. Daarom stellen we voor om ons juridische kader geschikt te maken voor de digitale overgang,” zegt Eurocommissaris Didier Reynders (Justitie). De huidige Europese wetgeving over productaansprakelijkheid is veertig jaar oud. De voorstellen moeten worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement.

Consultatie

Ook in Nederland maakt de overheid zich klaar voor de komst van de zelfrijdende auto. Volgens Stadszaken.nl gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een inventarisatie doen bij lokale overheden en wegbeheerders over de komst van autonoom rijden en het verantwoordelijkheidsvraagstuk. Die consultatie moet leiden tot een aantal aanbevelingen voor de inpassing van zelfrijdende auto’s en aanpassingen op het gebied van regelgeving en infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.