Parijse autosalon onder hoogspanning

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Wie krijgt de Ampera-e techniek?

De oudste autotentoonstelling van de wereld – de salon van Parijs – was tot nu doe ook de best bezochte van Europa. In 2014 kwamen er zelfs 1,25 miljoen mensen kijken. Wat een domper was het voor de organisatoren toen voor 2016 niet één, maar heel wat merken afhaakten. Ford, Volvo, Mazda, Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley en Aston Martin lieten verstek gaan in de Parc des Exposition bij de Porte de Versailles. Het risico dat die trend zich voortzet is ook groot, want zelfs PSA Groupe zou overwegen deze beurs in 2018 te laten voor wat die is.

De Mondiale de l’automobile 2016 ontbrak het overigens niet aan wereldnieuws. Drie constructeurs lanceerden grootschalige projecten voor elektrische modellen: Volkswagen, Mercedes-Benz en Opel – alle met een actieradius van 400 tot op termijn zelfs 600 kilometer. En EV-pionier Renault verdubbelde meteen ook de actieradius van de compacte Zoe tot ruim 300 km. De ontwikkeling van accutechnologie is duidelijk in een stroomversnelling geraakt, met voor de komende tijd een te verwachten jaarlijkse verbetering van 6% van de energiedichtheid. VW verraste nog het meest met een totaal nieuw MEB (Modular Elektrobaukasten) platform waarop het concern vanaf 2020 tot 2025 tussen de 20 en 30 EV modellen (voor zowel VW als Audi, Seat en Skoda) op de markt zet. Goed voor een jaarlijkse productie van 1 miljoen eenheden in 2025. In de jaren daarna wil de fabrikant groeien tot 2 à 3 miljoen eenheden. 

Volkswagen wil in 2015 een miljoen EV’s per jaar produceren.

Zorgen voor Tesla

Daimlers ambitie doet daarvoor nauwelijks onder, want met een eveneens nieuw specifiek EV-platform presenteerde men zelfs een compleet submerk van Mercedes-Benz onder de naam EQ. Daarvan wil het premiummerk in 2025 ook tien modellen aanbieden. De Ampera-e debuteerde er als Opel-kloon van de Chevrolet Bolt die eveneens met 400 of 500 km actieradius (afhankelijk van welke testverbruik cyclus wordt gehanteerd) de weg op kan. En betaalbaar belooft te worden want in Amerika staat de Bolt al enkele maanden voor nog net geen 38 duizend dollar te koop.

Die golf nieuwe EV’s moet Elon Musk van Tesla toch wel zorgen baren. Zijn model 3 met minstens 300 km actieradius en een in het vooruitzicht gestelde scherpe prijsstelling van rond de 35 duizend dollar is nog lang niet klaar. Musk roept wel eind 2017, maar industrieanalisten in de VS rekenen eerder op eind 2018 of nog later en dan heeft de Chevy Bolt er al twee verkoopjaren op zitten. VW’s eerste EV waarvan in Parijs een innovatief studiemodel stond, zal eind 2019 ook als productiemodel klaar zijn. Overigens heeft Tesla’s ambitieuze en ook wel opportunistische strategie nauwelijks invloed gehad op de EV-initiatieven van de grote concerns.

Van oplossing naar probleem

De reactie op dieselgate is er wellicht wel, maar de werkelijke aanleiding van de vele EV-initiatieven is de nieuwe EU-wetgeving inzake CO2-emissie die vanaf 2020 wordt verscherpt van de huidige 130 gr/km per geproduceerde auto tot 95 gram, vanaf 2025 mogelijk zelfs tot 70 gram. Met hoge boetes in het vooruitzicht voor fabrikanten die deze grenswaarden overschrijden. Maar de ene technische oplossing genereert vervolgens ook  een volgend probleem. Steeds vaker hoor je in de wandelgangen dat met een massale intrede van elektrische auto’s de energievoorziening in het gedrang komt. Want de elektriciteitsbedrijven zouden niet aan de explosief stijgende vraag kunnen voldoen. Netwerkbeheerders zouden al die stromen niet kunnen distribueren. Van hun kant is dus nu een even grote inspanning nodig als de autobouwers inmiddels leveren.

Je kunt uit het voorgaande nieuws terecht concluderen dat andere ontwikkelingen naar de achtergrond zijn gedreven. Inderdaad: de zelfrijdende auto kreeg in Parijs opmerkelijk minder aandacht dan eerder dit jaar. Uit gesprekken met onder andere Daimler bleek dat men zich afvraagt of de consument wel op hands free autorijden zit te wachten. Voor speciale taxidiensten zoals van Uber zijn autonome rijfuncties essentieel, maar die diensten maken deel uit van een veel bredere ontwikkeling: de mobiliteit als service van autobouwers. Dat aspect staat inmiddels centraal in de strategieën van de grote concerns, zo bleek in Parijs. Iedereen ontwikkelt op dit moment mobiliteit als het nieuwe verdienmodel. Volkswagen zal over enkele weken daartoe zelfs een apart, 13e merk lanceren.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Parijse autosalon onder hoogspanning | Automotive Online

Parijse autosalon onder hoogspanning

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Wie krijgt de Ampera-e techniek?

De oudste autotentoonstelling van de wereld – de salon van Parijs – was tot nu doe ook de best bezochte van Europa. In 2014 kwamen er zelfs 1,25 miljoen mensen kijken. Wat een domper was het voor de organisatoren toen voor 2016 niet één, maar heel wat merken afhaakten. Ford, Volvo, Mazda, Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley en Aston Martin lieten verstek gaan in de Parc des Exposition bij de Porte de Versailles. Het risico dat die trend zich voortzet is ook groot, want zelfs PSA Groupe zou overwegen deze beurs in 2018 te laten voor wat die is.

De Mondiale de l’automobile 2016 ontbrak het overigens niet aan wereldnieuws. Drie constructeurs lanceerden grootschalige projecten voor elektrische modellen: Volkswagen, Mercedes-Benz en Opel – alle met een actieradius van 400 tot op termijn zelfs 600 kilometer. En EV-pionier Renault verdubbelde meteen ook de actieradius van de compacte Zoe tot ruim 300 km. De ontwikkeling van accutechnologie is duidelijk in een stroomversnelling geraakt, met voor de komende tijd een te verwachten jaarlijkse verbetering van 6% van de energiedichtheid. VW verraste nog het meest met een totaal nieuw MEB (Modular Elektrobaukasten) platform waarop het concern vanaf 2020 tot 2025 tussen de 20 en 30 EV modellen (voor zowel VW als Audi, Seat en Skoda) op de markt zet. Goed voor een jaarlijkse productie van 1 miljoen eenheden in 2025. In de jaren daarna wil de fabrikant groeien tot 2 à 3 miljoen eenheden. 

Volkswagen wil in 2015 een miljoen EV’s per jaar produceren.

Zorgen voor Tesla

Daimlers ambitie doet daarvoor nauwelijks onder, want met een eveneens nieuw specifiek EV-platform presenteerde men zelfs een compleet submerk van Mercedes-Benz onder de naam EQ. Daarvan wil het premiummerk in 2025 ook tien modellen aanbieden. De Ampera-e debuteerde er als Opel-kloon van de Chevrolet Bolt die eveneens met 400 of 500 km actieradius (afhankelijk van welke testverbruik cyclus wordt gehanteerd) de weg op kan. En betaalbaar belooft te worden want in Amerika staat de Bolt al enkele maanden voor nog net geen 38 duizend dollar te koop.

Die golf nieuwe EV’s moet Elon Musk van Tesla toch wel zorgen baren. Zijn model 3 met minstens 300 km actieradius en een in het vooruitzicht gestelde scherpe prijsstelling van rond de 35 duizend dollar is nog lang niet klaar. Musk roept wel eind 2017, maar industrieanalisten in de VS rekenen eerder op eind 2018 of nog later en dan heeft de Chevy Bolt er al twee verkoopjaren op zitten. VW’s eerste EV waarvan in Parijs een innovatief studiemodel stond, zal eind 2019 ook als productiemodel klaar zijn. Overigens heeft Tesla’s ambitieuze en ook wel opportunistische strategie nauwelijks invloed gehad op de EV-initiatieven van de grote concerns.

Van oplossing naar probleem

De reactie op dieselgate is er wellicht wel, maar de werkelijke aanleiding van de vele EV-initiatieven is de nieuwe EU-wetgeving inzake CO2-emissie die vanaf 2020 wordt verscherpt van de huidige 130 gr/km per geproduceerde auto tot 95 gram, vanaf 2025 mogelijk zelfs tot 70 gram. Met hoge boetes in het vooruitzicht voor fabrikanten die deze grenswaarden overschrijden. Maar de ene technische oplossing genereert vervolgens ook  een volgend probleem. Steeds vaker hoor je in de wandelgangen dat met een massale intrede van elektrische auto’s de energievoorziening in het gedrang komt. Want de elektriciteitsbedrijven zouden niet aan de explosief stijgende vraag kunnen voldoen. Netwerkbeheerders zouden al die stromen niet kunnen distribueren. Van hun kant is dus nu een even grote inspanning nodig als de autobouwers inmiddels leveren.

Je kunt uit het voorgaande nieuws terecht concluderen dat andere ontwikkelingen naar de achtergrond zijn gedreven. Inderdaad: de zelfrijdende auto kreeg in Parijs opmerkelijk minder aandacht dan eerder dit jaar. Uit gesprekken met onder andere Daimler bleek dat men zich afvraagt of de consument wel op hands free autorijden zit te wachten. Voor speciale taxidiensten zoals van Uber zijn autonome rijfuncties essentieel, maar die diensten maken deel uit van een veel bredere ontwikkeling: de mobiliteit als service van autobouwers. Dat aspect staat inmiddels centraal in de strategieën van de grote concerns, zo bleek in Parijs. Iedereen ontwikkelt op dit moment mobiliteit als het nieuwe verdienmodel. Volkswagen zal over enkele weken daartoe zelfs een apart, 13e merk lanceren.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.