‘Dieselauto’s vervuilender dan vrachtwagens’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ICCT is het instituut dat dieselgate in 2015 onder de aandacht bracht. In het onderzoek is de NOx-uitstoot onder normale rij-omstandigheden op de weg gemeten voor 30 typen personenauto’s en 24 typen vrachtwagens.

De nieuwe Europese uitstootnorm (Euro 6) schrijft bij personenauto’s een maximale uitstoot voor van 80 milligram NOx per kilometer. Uit het onderzoek van ICCT blijkt dat nieuwe personenauto’s met een dieselmotor gemiddeld ruim 500 milligram NOx per kilometer uitstoten. Vrachtwagens en bussen hebben een gemiddelde uitstoot van 210 milligram NOx per kilometer. Lees hier het rapport van ICCT.

In juni 2015 concludeerde TNO al dat de NOx-uitstoot van de meeste dieselauto’s in de praktijk hoger uitvalt dan de Europese norm. De nieuwe Europese norm gaat dit jaar in. 

‘Dieselauto’s vervuilender dan vrachtwagens’ | Automotive Online

‘Dieselauto’s vervuilender dan vrachtwagens’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ICCT is het instituut dat dieselgate in 2015 onder de aandacht bracht. In het onderzoek is de NOx-uitstoot onder normale rij-omstandigheden op de weg gemeten voor 30 typen personenauto’s en 24 typen vrachtwagens.

De nieuwe Europese uitstootnorm (Euro 6) schrijft bij personenauto’s een maximale uitstoot voor van 80 milligram NOx per kilometer. Uit het onderzoek van ICCT blijkt dat nieuwe personenauto’s met een dieselmotor gemiddeld ruim 500 milligram NOx per kilometer uitstoten. Vrachtwagens en bussen hebben een gemiddelde uitstoot van 210 milligram NOx per kilometer. Lees hier het rapport van ICCT.

In juni 2015 concludeerde TNO al dat de NOx-uitstoot van de meeste dieselauto’s in de praktijk hoger uitvalt dan de Europese norm. De nieuwe Europese norm gaat dit jaar in.