Hogere kosten drukken winst Schaeffler

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Een groot deel van de winstdaling wordt volgens de fabrikant van onder meer lagers en koppelingen veroorzaakt door de Automotive divisie van Schaeffler (er is ook een industrietak). Schaeffler Automotive kwam dit jaar volgens ceo Klaus Rosenfeld moeizaam uit de startblokken. Het bedrijf moest volgens Rosenfeld circa negentig miljoen euro aan extra kosten maken. Onder meer door een leveringsachterstand bij toeleveranciers van de aftermarketdivisie, hogere ontwikkelingskosten en andere extra kosten die de verschillende E-mobility projecten van Schaefller met zich meebrengen. Ook kon de prijsdruk vanuit de OEM’s niet worden gecompenseerd door een verlaging van de productiekosten en stijgende kosten voor productintroducties.

De ceo verwacht dat de tweede helft van dit jaar de resultaten, ook die van de Automotive divisie weer beter zijn.

Nieuwe cfo

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers, maakte Schaeffler ook een aantal managementwijzigingen bekend. De 53-jarige Dietmar Heinrich start op 1 augustus als cfo van de Schaefller Group. Hij vervangt Ulrich Hauck wiens contract niet wordt verlengd.

Heinrich werkt al 22 jaar bij Schaeffler in diverse functies waaronder regional ceo voor Europa. Hij wordt in deze functie opgevolgd door Jürgen Ziegler (58) die sinds 2015 bij Schaeffler werkt. De samenwerking met de 56-jarige ceo van Schaefflers Industrial divisie, Stefan Spindler, wordt met vijf jaar verlengd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.