Duitse milieuzone-uitspraak uitgesteld

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Een verbod van vervuilende diesels kan de auto-industrie duur komen te staan. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt Automotive News Europe.

In Stuttgart en Düsseldorf staan op initiatief van de Duitse milieugroep DUH inrijverboden op de planning voor diesels die niet voldoen aan de Euro 6-norm, vanwege de slechte luchtkwaliteit in die steden. De rechter gaat volgende week beslissen of een verbod legaal is. DUH wil in nog veel meer Duitse steden een milieuzone.

Inruilmarkt

Bij een akkoord voor zo’n milieuzone, kan een inruilmarkt van 15 miljoen voertuigen ontstaan. De internationale autobranche wacht de uitspraak dan ook in spanning af; het kan autofabrikanten dwingen tot grote investeringen in modelaanpassingen.Lees ook het artikel ‘EU-commissaris tegen dieselverbod in grote steden’, waarin gesteld wordt dat milieuzones als een boemerang kunnen terugslaan op de pogingen om het verkeer te verduurzamen.

Rechter Andreas Korbmacher stelt voor dat het een Europese zaak zou moeten worden en dat het Europese Hof van Justitie zich zou moeten buigen over de vraag of verboden toegestaan zijn.

Restwaarde

De dreiging van een verbod heeft in januari, volgens Automotive News Europe, al geleid tot een daling van bijna een derde van de verkoop van nieuwe dieselauto’s in Duitsland. Het zou ook een forse klap betekenen voor de restwaardes van dieselauto’s.

Adac, de Duitse ANWB, schat in dat hardware-aanpassingen van Euro-5-voertuigen tussen 1.400 en 3.300 euro per auto kosten en de vervuiling van diesels tot 70 procent kunnen verminderen.