Aandeel private lease in leasevloot bijna verdubbeld

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Een groot deel van de groei (65%) is toe te schrijven aan de toenemende inzet van private leaseauto’s. En hoewel veel bedrijven snijden in hun vloot, is ook het aantal zakelijk ingezette leaseauto’s gestegen (35% van de groei). Dat is volgens Renate Hemerik, directeur VNA, toe te schrijven aan de aantrekkende economie.

Naar schatting zijn 64 duizend auto’s in de leasevloot een privé geleaste personenauto, dat komt neer op 8 procent van de vloot. Vorig jaar maakte private leaseauto’s nog 4,7 procent uit van de vloot. Dat is dus bijna een verdubbeling in vlootaandeel. Het zijn er al 28 duizend meer dan eind 2015. Dat is een groei van 78 procent. Hemerik stelt dat private lease ‘here to stay’ is. “Dat is niet alleen te zien aan de enorme groei in aantallen, maar ook aan het aantal VNA-leden dat ervoor kiest om private lease als product aan te bieden. Dit aantal ligt ruim boven de 80 procent.”

Particulier of b2e?

In de VNA-cijfers is geen onderscheid te maken tussen private lease aan de particulier of via een werkgever (b2e). “Maar wat we horen uit de sector is dat het nu vooral particulieren zijn die een private leasecontract afsluiten en dat het niet b2e geregeld wordt.”

Afgelopen week is ook Arval gestart met het aanbieden van private leasecontracten direct aan de consument.

Voor komend jaar geeft de VNA geen prognose af. “Een prognose is lastig te maken. Aangezien het autoleaseproduct aan attractiviteit heeft gewonnen en de leasesector volop met ontwikkelingen bezig is, kijken we vol vertrouwen uit naar het komend jaar.”

Het geschatte gezamenlijke marktaandeel van de bij de VNA aangesloten leasemaatschappijen komt uit op 90 procent.

Aandeel private lease in leasevloot bijna verdubbeld | Automotive Online

Aandeel private lease in leasevloot bijna verdubbeld

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Een groot deel van de groei (65%) is toe te schrijven aan de toenemende inzet van private leaseauto’s. En hoewel veel bedrijven snijden in hun vloot, is ook het aantal zakelijk ingezette leaseauto’s gestegen (35% van de groei). Dat is volgens Renate Hemerik, directeur VNA, toe te schrijven aan de aantrekkende economie.

Naar schatting zijn 64 duizend auto’s in de leasevloot een privé geleaste personenauto, dat komt neer op 8 procent van de vloot. Vorig jaar maakte private leaseauto’s nog 4,7 procent uit van de vloot. Dat is dus bijna een verdubbeling in vlootaandeel. Het zijn er al 28 duizend meer dan eind 2015. Dat is een groei van 78 procent. Hemerik stelt dat private lease ‘here to stay’ is. “Dat is niet alleen te zien aan de enorme groei in aantallen, maar ook aan het aantal VNA-leden dat ervoor kiest om private lease als product aan te bieden. Dit aantal ligt ruim boven de 80 procent.”

Particulier of b2e?

In de VNA-cijfers is geen onderscheid te maken tussen private lease aan de particulier of via een werkgever (b2e). “Maar wat we horen uit de sector is dat het nu vooral particulieren zijn die een private leasecontract afsluiten en dat het niet b2e geregeld wordt.”

Afgelopen week is ook Arval gestart met het aanbieden van private leasecontracten direct aan de consument.

Voor komend jaar geeft de VNA geen prognose af. “Een prognose is lastig te maken. Aangezien het autoleaseproduct aan attractiviteit heeft gewonnen en de leasesector volop met ontwikkelingen bezig is, kijken we vol vertrouwen uit naar het komend jaar.”

Het geschatte gezamenlijke marktaandeel van de bij de VNA aangesloten leasemaatschappijen komt uit op 90 procent.