‘Flinke toename aantal zakelijk geregistreerde oude auto’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Goedkoop zakelijk rijden in een Audi A6 van 15 jaar oud

Dit meldt het AD op basis van cijfers van het RDC. Eind 2014 werden er 19.254 auto’s van 15 jaar en ouder zakelijk gereden, in de eerste negen maanden van dit jaar waren dat er al 28.403. Het fiscale voordeel wordt vooral benut door zelfstandigen, vaak zzp’ers, die profiteren van de lage bijtelling van een oudere auto. Het AD schat dat er, naast de zakelijk gereden auto’s, ook nog eens 20 duizend youngtimers door zzp’ers worden geleased.

Lage bijtelling

Wanneer een auto ouder dan vijftien jaar is, gaat de belastingdienst bij het bepalen van de bijtelling niet meer uit van de cataloguswaarde van een auto, maar van de dagwaarde. En die is bij oude auto’s behoorlijk laag. De bijtelling van 35 procent van de economische waarde, die geldt voor auto’s van 15 jaar en ouder, stelt dan niet zo heel veel meer voor.

Dit jaar werden alle zakelijk gereden auto’s onder één belastingtarief van 22 procent gebracht, met uitzondering van auto’s met nul procent uitstoot (EV’s), die een tarief van 4 procent hebben. “Met het wegvallen van andere aantrekkelijke tarieven wordt het zakelijk rijden van een youngtimer aantrekkelijk”, vertelt Ton Huyskens van Bovag aan Automotive. Hij rekent voor wat het voordeel kan zijn. “Een nette Audi A6 van 2001 kun je met wat zoeken kopen voor zo’n 6.000 euro. De bijtelling is dan 2.100 euro. Wie een A6 nieuw koopt is gauw een ton kwijt. Dan is je bijtelling 22 duizend euro. Dat is een factor tien verschil.”

Geen garantie

Huijskens waarschuwt wel dat oude auto’s geen garantie meer hebben, vaker mankementen vertonen veel moderne voorzieningen missen. Kortom: het is geen nieuwe. Dat blijken veel zakelijke rijders toch voor lief te nemen.

Het AD citeert hoogleraar vervoersbeleid Bert van Wee van de TU Delft, die stelt dat het rijden van een youngtimer qua CO2-uitstoot niet per se ongunstiger is voor het milieu. “Nieuwe auto’s zijn ongeveer 15 procent zuiniger dan destijds, maar het produceren van een nieuwe auto kost ook energie. Voortijdig slopen is niet goed voor de CO2-uitstoot. Voor de luchtverontreiniging zijn de oude auto’s wel slechter.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Flinke toename aantal zakelijk geregistreerde oude auto’s’ | Automotive Online

‘Flinke toename aantal zakelijk geregistreerde oude auto’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Goedkoop zakelijk rijden in een Audi A6 van 15 jaar oud

Dit meldt het AD op basis van cijfers van het RDC. Eind 2014 werden er 19.254 auto’s van 15 jaar en ouder zakelijk gereden, in de eerste negen maanden van dit jaar waren dat er al 28.403. Het fiscale voordeel wordt vooral benut door zelfstandigen, vaak zzp’ers, die profiteren van de lage bijtelling van een oudere auto. Het AD schat dat er, naast de zakelijk gereden auto’s, ook nog eens 20 duizend youngtimers door zzp’ers worden geleased.

Lage bijtelling

Wanneer een auto ouder dan vijftien jaar is, gaat de belastingdienst bij het bepalen van de bijtelling niet meer uit van de cataloguswaarde van een auto, maar van de dagwaarde. En die is bij oude auto’s behoorlijk laag. De bijtelling van 35 procent van de economische waarde, die geldt voor auto’s van 15 jaar en ouder, stelt dan niet zo heel veel meer voor.

Dit jaar werden alle zakelijk gereden auto’s onder één belastingtarief van 22 procent gebracht, met uitzondering van auto’s met nul procent uitstoot (EV’s), die een tarief van 4 procent hebben. “Met het wegvallen van andere aantrekkelijke tarieven wordt het zakelijk rijden van een youngtimer aantrekkelijk”, vertelt Ton Huyskens van Bovag aan Automotive. Hij rekent voor wat het voordeel kan zijn. “Een nette Audi A6 van 2001 kun je met wat zoeken kopen voor zo’n 6.000 euro. De bijtelling is dan 2.100 euro. Wie een A6 nieuw koopt is gauw een ton kwijt. Dan is je bijtelling 22 duizend euro. Dat is een factor tien verschil.”

Geen garantie

Huijskens waarschuwt wel dat oude auto’s geen garantie meer hebben, vaker mankementen vertonen veel moderne voorzieningen missen. Kortom: het is geen nieuwe. Dat blijken veel zakelijke rijders toch voor lief te nemen.

Het AD citeert hoogleraar vervoersbeleid Bert van Wee van de TU Delft, die stelt dat het rijden van een youngtimer qua CO2-uitstoot niet per se ongunstiger is voor het milieu. “Nieuwe auto’s zijn ongeveer 15 procent zuiniger dan destijds, maar het produceren van een nieuwe auto kost ook energie. Voortijdig slopen is niet goed voor de CO2-uitstoot. Voor de luchtverontreiniging zijn de oude auto’s wel slechter.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.