Arval-topman: geen interesse in Leaseplan

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In een interview met Automotive vertelt Arval-ceo Philippe Bismut over de wereldwijde strategie van de leasemaatschappij.

Mocht de beursgang van Leaseplan onverhoopt niet doorgaan dan is Arval in ieder geval niet geïnteresseerd om het bedrijf te kopen. Dat de eigenaren van Leaseplan een beursgang of verkoop overwegen, is al tijden onderwerp van gesprek. Gisteren nog werd duidelijk dat Leaseplan koerst op een beursgang in juni. Niet iedereen is overtuigd van het succes van een beursgang. Samen met ALD Automotive zou Arval een alternatief kunnen zijn voor de beurs. ALD liet al weten geen interesse te hebben in de aankoop van Leaseplan en tijdens een persbijeenkomst in Parijs meldde de topman van Arval dat hij niet wil investeren in de groei van de vloot door overnames, maar in de producten die de komende jaren gelanceerd worden. “Daarnaast investeren we in het fundament van de leasemaatschappij, dat niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.”

Arval nam in 2015 al de vloot over van GE Fleetservices. Dat betrof in totaal 190 duizend voertuigen. Tijdens het Fleet Europe Forum, afgelopen jaar in Portugal, bleek dat Arval ook in Noorwegen is gestart. Verdere landenuitbreiding heeft volgens Philippe Bismut ‘geen prioriteit’. Ook is Arval zelf niet van plan (gedeeltelijk) naar de beurs te gaan, vertelt Bismut desgevraagd. “We zijn 100 procent in handen van BNP Paribas en er is geen enkele reden om dat te veranderen. Arval is juist erg waardevol voor BNP.” Tijdens de bijeenkomst in Parijs werd ook bekend gemaakt dat Arval wereldwijd met 7,4 procent is gegroeid.

Nederland als voorbeeld

In Parijs werden diverse producten en diensten geïntroduceerd en bleek maar weer eens duidelijk dat Nederland voorop loopt in de leasebranche. Zo werden er een business2employee (b2e)-, een carsharing- en een EV-concept gelanceerd, die alle drie in Nederland al beschikbaar zijn. Liam Donnelly, Arval-directeur in Nederland, legt uit dat in het geval van carsharing er in Nederland nu nog wordt gewerkt met een partner, maar dat Arval dat op een later moment zelf gaat doen. “B2E slaat in Nederland minder goed aan dan in andere landen. Nederland is daarom het enige Arval-land waar private lease direct aan consument aangeboden wordt, in alle andere landen (Arval is wereldwijd in 29 landen vertegenwoordigd, red) gaat het altijd via de werkgever.”

Daarnaast werd ook het platform Arval for me gelanceerd, dat zich richt op automobilisten met een privéauto. “Een van de pijnpunten van consumenten is een bezoek aan de autogarage. Er is altijd de angst om teveel te betalen, consumenten weten van tevoren niet wat een bezoek gaat kosten en of de reparatie überhaupt wel goed wordt uitgevoerd”, stelt Hugo Salaun, marketing & digital director bij Arval. Via een app, die vooralsnog eerste in andere Arval-landen wordt gelanceerd, kunnen consumenten een afspraak maken met een garage uit een door Arval geselecteerd netwerk. Daarmee wil de leasemaatschappij de prijs duidelijk hebben voordat er een boeking wordt gemaakt. “Het is een pay per use-optie, er zit geen abonnement aan verbonden of registratiekosten. We verwachten in 2020 1 miljoen gebruikers te hebben.”

Dit is volgens de directeuren geen shift van de focus op b2b naar b2c, maar een uitbreiding van de doelgroep. “Negentig procent van de werknemers heeft geen auto van de zaak, maar wel een mobiliteitsbehoefte. Dat enorme gat willen we vullen”, aldus Salaun.

EV-twijfelaars overhalen

De trend van diesel en benzine naar EV’s is Arval ook niet ontgaan. Elektrische auto’s zijn in Nederland niet nieuw, maar Arval heeft het aanbod nu zo ingericht dat ook twijfelaars over de streep worden getrokken om een EV te leasen. Salaun vertelt dat er bijvoorbeeld een ‘trial’-optie is toegevoegd. “Berijders kunnen een EV drie tot zes maanden testen en als het ze toch niet bevalt, mogen ze de auto inruilen voor een met conventionele aandrijving.” Ook worden de kwh’s waarmee EV’s op het thuisnet worden geladen, automatisch teruggestort op de rekening van de berijder. Bismut vult aan dat het de ambitie is dat in 2020 vijf procent van alle orders een EV is. Zelf rijdt hij overigens nog geen EV, omdat de actieradius volgens hem niet bij zijn situatie past, daarvoor maakt hij teveel kilometers. Zo woont hij op enige afstand van het Arval-hoofdkantoor in Parijs.

Arval-topman: geen interesse in Leaseplan | Automotive Online

Arval-topman: geen interesse in Leaseplan

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In een interview met Automotive vertelt Arval-ceo Philippe Bismut over de wereldwijde strategie van de leasemaatschappij.

Mocht de beursgang van Leaseplan onverhoopt niet doorgaan dan is Arval in ieder geval niet geïnteresseerd om het bedrijf te kopen. Dat de eigenaren van Leaseplan een beursgang of verkoop overwegen, is al tijden onderwerp van gesprek. Gisteren nog werd duidelijk dat Leaseplan koerst op een beursgang in juni. Niet iedereen is overtuigd van het succes van een beursgang. Samen met ALD Automotive zou Arval een alternatief kunnen zijn voor de beurs. ALD liet al weten geen interesse te hebben in de aankoop van Leaseplan en tijdens een persbijeenkomst in Parijs meldde de topman van Arval dat hij niet wil investeren in de groei van de vloot door overnames, maar in de producten die de komende jaren gelanceerd worden. “Daarnaast investeren we in het fundament van de leasemaatschappij, dat niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.”

Arval nam in 2015 al de vloot over van GE Fleetservices. Dat betrof in totaal 190 duizend voertuigen. Tijdens het Fleet Europe Forum, afgelopen jaar in Portugal, bleek dat Arval ook in Noorwegen is gestart. Verdere landenuitbreiding heeft volgens Philippe Bismut ‘geen prioriteit’. Ook is Arval zelf niet van plan (gedeeltelijk) naar de beurs te gaan, vertelt Bismut desgevraagd. “We zijn 100 procent in handen van BNP Paribas en er is geen enkele reden om dat te veranderen. Arval is juist erg waardevol voor BNP.” Tijdens de bijeenkomst in Parijs werd ook bekend gemaakt dat Arval wereldwijd met 7,4 procent is gegroeid.

Nederland als voorbeeld

In Parijs werden diverse producten en diensten geïntroduceerd en bleek maar weer eens duidelijk dat Nederland voorop loopt in de leasebranche. Zo werden er een business2employee (b2e)-, een carsharing- en een EV-concept gelanceerd, die alle drie in Nederland al beschikbaar zijn. Liam Donnelly, Arval-directeur in Nederland, legt uit dat in het geval van carsharing er in Nederland nu nog wordt gewerkt met een partner, maar dat Arval dat op een later moment zelf gaat doen. “B2E slaat in Nederland minder goed aan dan in andere landen. Nederland is daarom het enige Arval-land waar private lease direct aan consument aangeboden wordt, in alle andere landen (Arval is wereldwijd in 29 landen vertegenwoordigd, red) gaat het altijd via de werkgever.”

Daarnaast werd ook het platform Arval for me gelanceerd, dat zich richt op automobilisten met een privéauto. “Een van de pijnpunten van consumenten is een bezoek aan de autogarage. Er is altijd de angst om teveel te betalen, consumenten weten van tevoren niet wat een bezoek gaat kosten en of de reparatie überhaupt wel goed wordt uitgevoerd”, stelt Hugo Salaun, marketing & digital director bij Arval. Via een app, die vooralsnog eerste in andere Arval-landen wordt gelanceerd, kunnen consumenten een afspraak maken met een garage uit een door Arval geselecteerd netwerk. Daarmee wil de leasemaatschappij de prijs duidelijk hebben voordat er een boeking wordt gemaakt. “Het is een pay per use-optie, er zit geen abonnement aan verbonden of registratiekosten. We verwachten in 2020 1 miljoen gebruikers te hebben.”

Dit is volgens de directeuren geen shift van de focus op b2b naar b2c, maar een uitbreiding van de doelgroep. “Negentig procent van de werknemers heeft geen auto van de zaak, maar wel een mobiliteitsbehoefte. Dat enorme gat willen we vullen”, aldus Salaun.

EV-twijfelaars overhalen

De trend van diesel en benzine naar EV’s is Arval ook niet ontgaan. Elektrische auto’s zijn in Nederland niet nieuw, maar Arval heeft het aanbod nu zo ingericht dat ook twijfelaars over de streep worden getrokken om een EV te leasen. Salaun vertelt dat er bijvoorbeeld een ‘trial’-optie is toegevoegd. “Berijders kunnen een EV drie tot zes maanden testen en als het ze toch niet bevalt, mogen ze de auto inruilen voor een met conventionele aandrijving.” Ook worden de kwh’s waarmee EV’s op het thuisnet worden geladen, automatisch teruggestort op de rekening van de berijder. Bismut vult aan dat het de ambitie is dat in 2020 vijf procent van alle orders een EV is. Zelf rijdt hij overigens nog geen EV, omdat de actieradius volgens hem niet bij zijn situatie past, daarvoor maakt hij teveel kilometers. Zo woont hij op enige afstand van het Arval-hoofdkantoor in Parijs.